Flotman
 
Uprzejmie informujemy, że pracujemy od 8:00 do 16:00.
Zaloguj się
Blog

Ograniczenia prędkości: Francja wprowadza nowe limity. Jak wypada na tle Europy?

26 lipca 2018 | Flotman | Kategorie: Pytania do eksperta Ograniczenia prędkości we Francji spotkały skutkowały protestami wśród tamtejszych kierowców.

Jeden z najczęściej podejmowanych sposobów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego to ustawowe ograniczenia prędkości. Francja zdecydowała się na zaostrzenie przepisów regulujących tę kwestię. Ile wynoszą nowe limity prędkości we Francji oraz jakie kary grożą za ich przekroczenie?

Bezpieczeństwo na europejskich drogach

25 300 osób – tyle ludzi zginęło na drogach UE w 2017 r. Do tego blisko 135 tys. odniosło w wypadkach poważne obrażenia. Szacunki społeczno-ekonomicznych kosztów tego rodzaju zdarzeń drogowych oscylują natomiast koło 120 mld euro rocznie. Pomimo iż w śmiertelności wypadków można zanotować tendencję spadkową, dane te wciąż nie nastrajają optymistycznie.

Dla władz wielu krajów stanowią wręcz poważny sygnał do wzmożonych działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Takie kroki podjął rząd francuski. Jakie miejsce w statystykach europejskich zajmują drogi we Francji?

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w ubiegłym roku na milion mieszkańców Francji, w wypadkach zginęło 53 osoby. W porównaniu do roku wcześniejszego jest to spadek o 1%, a od początku dekady liczba ofiar zmniejszyła się aż o 13%. Liczby te nie satysfakcjonują jednak francuskich władz. Zdecydowały się one podjąć konsekwentne działania, zmierzające do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jakich zmian mogą oczekiwać kierowcy udający się do tego kraju?

Ograniczenia prędkości – Francja na tle Europy

„10 km/h mniej robi różnicę” – takim hasłem kierowały się władze francuskie, pracując nad przepisami dotyczącymi ruchu drogowego. Ich efektem jest rozporządzenie wprowadzające nowe limity prędkości. Zgodnie z jego treścią. od 1. lipca po drogach we Francji należy poruszać się wolniej – maksymalna szybkość została obniżona z 90km/h do 80 km/h.

Ograniczenie to obowiązuje na drogach drugorzędnych bez centralnego separatora w postaci ścianki lub barierki, a więc na nieoddzielonych od siebie pasach ruchu. W praktyce objętych jest nim 40% francuskiej sieci drogowej. Jak w innych krajach europejskich wyglądają ograniczenia prędkości? Francja nie jest pod tym względem wyjątkiem na tle innych państw. Limit 80 km/h na drogach pozamiejskich obowiązuje także w Norwegii, Szwajcarii, Dani czy Holandii. Szwecja natomiast poszła krok dalej i maksymalną prędkość jazdy w takich warunkach obniżyła do 70km/h. We Francji jednak nowe przepisy spotkały się z dużym sprzeciwem obywateli oraz stały się przyczyną sporów wielu polityków. Czy owe wątpliwości są uzasadnione?

Ograniczenie prędkości – bezpieczniejsze drogi we Francji?

Premier Francji Edouard Philippe deklaruje, że nowe limity na drogach mają uratować życie od 300 do 400 osób rocznie. Skąd tak optymistyczne szacunki? Autorzy nowych przepisów przeprowadzili testy z których wynika, iż ograniczenie prędkości z 90 km/h do 80 km/h obniża średnią prędkość jazdy z 85 do 80,3 km/h. To zaś wpływa na czas niezbędny do zahamowania pojazdu oraz drogę zatrzymania, która przy prędkości 90 km/h wynosi prawie 80 m.

Tymczasem, według statystyk, ponad połowa wypadków śmiertelnych w Europie ma miejsce właśnie na drogach pozamiejskich, nie wliczając w to autostrad. Stąd ograniczenia prędkości. Francja chce tym samym uświadomić swoim rodakom, że ich przestrzeganie ma szczególne znaczenie. Pozwalają bowiem nie tylko zwiększyć poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale i uniknąć mandatów za zbyt szybką jazdę. Te zaś mogą znacznie uszczuplić kieszenie niepokornych kierowców.

Mandaty we Francji – czego się spodziewać?

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości karane jest we Francji stosunkowo wysokimi mandatami. Za jazdę z szybkością o 20 km/h wyższą niż dopuszczalna, w terenie o obowiązującym ograniczeniu 50 km/h, należy zapłacić karę 135 euro. Przy przekroczeniu prędkości do 50 km/h wysokość grzywny wzrasta jednak do 1,5 tysiąca euro i czterech punktów karnych. W skrajnych sytuacjach policjant może zatrzymać prawo jazdy aż na 3 lata. W przypadku mandatów we Francji bardzo ważne jest dodatkowo, aby opłaty uiszczać możliwie jak najwcześniej po ich nałożeniu. Dlatego jest to istotne?

Przede wszystkim, zatrzymując cudzoziemca, funkcjonariusz policji lub żandarmerii może skonfiskować dokumenty samochodu i uniemożliwić jazdę aż do czasu uregulowania należności. Poza tym ich terminowe opłacanie wpływa również na ich wysokość. Przykładem tego jest sytuacja przytoczona na stronie Konsulatu Generalnego RP w Lyonie, w której opłacony w ciągu 46 dni mandat wynosił 45 euro. Po 72 dniach kwota ta wrosła natomiast do 180 euro!

Opłaty drogowe we Francji

Do kosztów mandatów za przekroczenie prędkości dochodzą także inne opłaty drogowe. Francja wyróżnia się co prawda dość liberalnym podejściem do zawartości alkoholu we krwi, gdyż dopuszczalny limit wynosi 0,5 promila we krwi. Nie dotyczy to jednak kierowców transportu publicznego oraz osób posiadających prawo jazdy krócej niż dwa lata. Dla nich limit wynosi 0,2 promila, a jego wykroczenie jest surowo karane. Dodatkowo mandaty we Francji można dostać za brak zapiętych pasów, rozmawianie przez telefon czy używanie antyradarów. Jeżeli chodzi o pozostałe opłaty drogowe, Francja nie różni się pod tym względem od większości krajów europejskich. Kieszenie kierowców obciążają płatne autostrady, niektóre tunele i mosty. Dodatkowe koszty mogą ponieść także ci, którzy pragną przedostać się do Wielkiej Brytanii przez Eurotunel. Za przejazd nim należy bowiem uiścić specjalną opłatę.

Pomimo iż poziom bezpieczeństwa na drogach europejskich ulega poprawie, wyniki te wciąż nie są satysfakcjonujące. Wobec tego wiele krajów decyduje się na bardziej restrykcyjne ograniczenia prędkości. Francja mimo społecznych obiekcji wykonała stanowczy krok i wyznaczyła nowe limity szybkości jazdy. Czy dzięki temu drogi we Francji staną się bezpieczniejsze? Najbliższa przyszłość pokaże.

Ograniczenia prędkości: Francja wprowadza nowe limity. Jak wypada na tle Europy?
Oceń ten post!

Dowiedz się więcej
wybierz kontakt z naszym agentem

Kontakt

System Flotman
dedykowane rozwiązanie GPS
dla właścicieli flot samochodowych

Zobacz ofertę