Blog

Oznaczenia opon ciężarowych – jak je czytać?

29 czerwca 2018 | Flotman | Kategorie: Pytania do eksperta Oznaczenia opon ciężarowych mają istotny wpływ na eksploatacje pojazdu.

Szerokość, średnica, indeks nośności – takie oraz wiele innych informacji posiadają na swojej powierzchni opony ciężarowe. Oznaczenia te są niezwykle istotne, gdyż ułatwiają prawidłowe zamontowanie i użytkowanie ogumienia. Odczytanie tych skrótów zgodnie z intencją producenta może jednak przysporzyć pewnych trudności. Jak właściwie zinterpretować te dane i zoptymalizować użytkowanie samochodu ciężarowego?

Podstawowe oznaczenia opon ciężarowych

Każdy kierowca czy administrator floty z pewnością nie raz spotkał się z powszechnie obowiązującymi oznaczeniami opon. Choć są one ogólnie znane, warto mieć „pod ręką” ich objaśnienia. Z pewnością przydadzą się w sytuacji konieczności zmiany opon, kupna i doboru nowych. Warto pamiętać, że ignorowanie oznaczeń może być – niestety – odczuwalne dla naszej kieszeni. W prosty sposób przekłada się bowiem na koszty eksploatacji samochodu, a nawet ewentualnego mandatu. Nieodpowiednio dobrane opony mogą powiem skutkować wypadkiem, którego kosztami zostaniemy obarczeni.

Ignorowanie bądź niezastosowanie się do wskazanych informacji nie tylko obniża sprawność prowadzenia pojazdu, ale również może skutkować mandatem podczas rutynowej kontroli. Z tego względu symbole znajdujące się na oponie mają istotne znaczenie dla eksploatacji każdego pojazdu.

Jak czytać oznaczenia opon ciężarowych?

Standardowe oznaczenia opon ciężarowych przybierają zwykle następującą formę:

315/70 R22.5 L 154/150

Każda z cyfr i liter ciągu umieszczona została w nim nieprzypadkowo i określa odrębne wielkości. Pierwsza liczba – 315 – oznacza wyrażoną w milimetrach szerokość opony. Druga – 70 – odnosi się do wysokości opony i stanowi wartość procentową z szerokości. Litera R to informacja o budowie radialnej, natomiast 22,5 – szerokość felgi wyrażona w calach.

Inne ważne oznaczenia opon, jakie warto zapamiętać lub zanotować, to m.in.:

  • „C” – (utwardzone boki) – nadawane jest pojazdom dostawczym czy ciężarowym.
  • „FRT” – (ang. „Free Rolling Tyre”) opony z tym skrótem przeznaczone są do montażu na osiach przyczep i naczep oraz wszelkich dodatkowych osiach pojazdu.
  • „DOT” – (ang. „Department Of Transport”) to ciąg liter i cyfr, z którego odczytujemy datę produkcji opony. Ostatnie cztery cyfry ciągu znaków oznaczają tydzień i rok.
  • Strzałka określająca kierunek toczenia – w przypadku opon z tzw. bieżnikiem kierunkowym, który charakteryzuje się ułożeniem bloków w literę ‘V’ (w „jodełkę”). Sposób ułożenia klocków bieżnika wyznacza kierunek rotacji koła. Strzałka wskazuje zatem kierunek w ten sposób, by po montażu opony była ona skierowana grotem do przodu.
  • Etykiety informujące o drodze hamowania na mokrej nawierzchni, oporach toczenia (wpływie na spalanie paliwa) oraz poziomie hałasu emitowanym na zewnątrz kabiny.

> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

 

Indeks nośności opon ciężarowych – jak wpływa na bezpieczeństwo jazdy?

Szczególnie istotną rolę w oznaczeniach opon ciężarowych posiadają dwie wartości umieszczone na końcu ciągu cyfrowo-literowego. Pierwsza z nich wyrażona jest w formie litery – w powyższym przykładzie „L” – i określa indeks prędkości. Co to takiego?

Jest to nic innego, jak maksymalna dopuszczalna prędkość poruszania się samochodu, w którym umieszczona jest dana opona, pod maksymalnym obciążeniem. To zaś oznaczane jest za pomocą indeksu nośności opon ciężarowych. Przez tę wartość należy z kolei rozumieć maksymalne obciążenie, jakie zdolne jest przenieść ogumienie podczas poruszania się z największą dopuszczalną prędkością. Jak więc widać, powyższe parametry są ze sobą ściśle powiązane i należy interpretować je łącznie. W zamieszczonym powyżej przykładowym oznaczeniu, indeks nośności opon ciężarowych wynosi 154/150, przy czym pierwszy z nich oznacza maksymalne obciążenie dla opon pojedynczych, drugi – dla bliźniaczych.

Oznaczenia opon ciężarowych: o czym warto pamiętać?

Zakładając opony w samochodzie, należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie wybierać tych o indeksach mniejszych niż przewidziane przez producenta. Ma to istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz sposobu eksploatacji pojazdu. Wybranie opony o niższym indeksie nośności może przykładowo skutkować jej szybszym zużyciem, a co za tym idzie – wystrzeleniem w czasie jazdy i wypadkiem. W przypadku jego zaistnienia ubezpieczyciel może natomiast odmówić wypłaty odszkodowania, a policjant wystawić mandat. Warto więc zwracać uwagę na wybór odpowiednich parametrów ogumienia — pozwoli to zaoszczędzić zbędnych wydatków i nieprzyjemności.

Oś pojazdu i pogłębianie bieżnika opon ciężarowych – kolejne oznaczenia

Opisane powyżej wartości to niejedyne parametry dotyczące użytkowania opon. Na ich powierzchni można odczytać także informacje dotyczące m.in. osi pojazdu. Chociaż często wplecione są one w nazwy handlowe i oznaczane indywidualnie przez producentów, można znaleźć pewne prawidłowości. Opony na oś kierowaną/prowadzącą często wyrażane są literami „F” lub „S”. Oznaczenie „D” odnosi się do osi napędowej, „T” natomiast do naczepy. Nie są to jednak odgórnie przyjęte zasady, dlatego warto uważnie czytać opisy dołączone do produktów.

Niezależnie od indywidualnych rozstrzygnięć producentów, na każdej oponie może pojawić się powszechnie obowiązujący napis „regroovable”. Co on oznacza? Określenie to wiąże się z  pogłębianiem bieżnika opon ciężarowych — proces ten można przeprowadzić tylko pod warunkiem umieszczenia na ogumieniu tego określania. Pogłębienie opon ciężarowych odbywa się w specjalistycznym, autoryzowanym serwisie, a każdy z producentów określa wytyczne  jego przeprowadzenia, dotyczące m.in. szerokości nacięć czy głębokości, która powinna być sprawdzona. Warto pamiętać, że pogłębienie bieżnika przedłuża żywotność opony i zmniejsza emisję  CO2 do atmosfery, a to sprzyja ochronie środowiska. W przypadku prawidłowo pogłębionej opony można ją później bieżnikować

Poznaj skuteczne rozwiązania Flotman

Opony ciężarowe – oznaczenia dodatkowe

Poza wymienionymi wyżej podstawowymi informacjami, na oponach samochodów ciężarowych często znaleźć można skrót M+S. Przez wielu kierowców odczytywany jest on mylnie jako zdolność do użytkowania pojazdu w sezonie zimowym. Tymczasem litery te oznaczają nic więcej, jak tylko deklarację producenta, iż opona poradzi sobie przy niewielkim zaśnieżeniu i płytkim błocie. Na potrzeby poruszania się w typowo zimowych, trudnych warunkach, najlepiej przydadzą się opony z oznaczeniem 3PMSF.

Oznaczenie homologacji „ECE” pojawia się jako „E” lub „e” i potwierdza zgodność opony z europejską normą ECE-R 30. Z napisu „TUBELESS” można wywnioskować, że opona jest bezdętkowa, natomiast „TWI” to kolejny wskaźnik zużycia bieżnika. Występuje on najczęściej pod postacią kloca zlokalizowanego między jego rowkami i gdy zrówna się z ich głębokością to znak, że oponę należy wymienić.

Jak widać powyżej, na powierzchni opon można znaleźć wiele istotnych oznaczeń, dotyczących przykładowo bieżnikowania opon ciężarowych czy ich dostosowania do trudnych warunków. Prawidłowo odczytane informacje nie tylko ułatwiają użytkowanie pojazdu, ale i zapobiegają wielu trudnościom, co przypadku samochodów ciężarowych, przeznaczonych do długich i wymagających tras, jest szczególnie istotne.