Blog

Polski Ład a floty samochodowe — co warto wiedzieć?

28 lutego 2022 | Flotman | Kategorie: Aplikacja Flotman Pytania do eksperta Polski-lad -a-floty-samochodowe

Polski Ład wprowadza wiele zmian w prawie podatkowym, ale nie tylko. Nowe przepisy to także rewolucja w zakresie budżetowania i prognozowania wydatków dla menadżerów flot. Co właściwie się zmieni? Czy flotowcy mają powody do obaw?

Polski Ład a floty samochodowe — co warto wiedzieć?

Obowiązujące od 1 stycznia bieżącego roku przepisy związane z wprowadzeniem tzw. Polskiego Ładu, przewidują wiele zmian dla przedsiębiorców zarządzających flotą pojazdów. Zmienią się przede wszystkim zasady wykupu auta służbowego do majątku prywatnego. Wzrośnie także ryczałt za użytkowanie służbowych pojazdów do prywatnych celów poza godzinami pracy.

polski-lad-a-floty-samochodowe-co-warto-wiedziec

Wynajem długoterminowy w miejsce leasingu?

Leasing to od wielu lat w Polsce najpopularniejsza forma finansowania służbowych samochodów. Zmiany wprowadzone przez Polski Ład mogą jednak skutecznie zniechęcić przedsiębiorców do korzystania z tego atrakcyjnego rozwiązania. Według ekspertów z Carsmile leasing będzie o 20% droższy, co — w związku z wyższymi kosztami utrzymania floty — odbije się bezpośrednio na portfelach fleet managerów.

Do 31 grudnia 2021 r. przedsiębiorca, który korzystał z leasingu jako formy finansowania pojazdów, mógł po pół roku wykupić auto, a następnie sprzedać je z zyskiem, bez płacenia podatku. Nowe przepisy znacznie wydłużają ten przedział czasowy. Leasingowane pojazdy trzeba będzie użytkować przez co najmniej pół roku, zanim będą mogły zostać wykupione przez leasingobiorcę na własność, a następnie sprzedane.

Co więcej, od 1 stycznia przedsiębiorca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego oraz VAT.

Może zainteresuje Cię również: „Rozliczanie czasu pracy kierowców. Jakie zmiany czekają nas w 2022 roku?”

polski-lad-a-floty-samochodwe-2022

Wyższy ryczałt za prywatne kilometry

Druga najważniejsza zmiana to zwiększenie wysokości kwoty ryczałtu, który przysługuje kierowcy korzystającemu ze służbowych pojazdów do celów prywatnych. Do tej pory pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę, mogli korzystać z aut służbowych poza godzinami pracy, za co pracodawca zobowiązany był dodatkowo doliczyć do ich przychodu kwotę zryczałtowaną.

Dwie stawki ryczałtu są takie same, jak w poprzednim roku i wynoszą kolejno 250 i 400 zł. Zmieniły się jednak zasady rozliczeń. Od 1 stycznia 2022 wysokość stawki jest uzależniona od mocy pojazdu i typu silnika. W efekcie więcej przedsiębiorców będzie zobowiązanych do wypłacenia wyższego ryczałtu (kwota wynagrodzenia netto pracownika pozostanie bez zmian, zwiększą się natomiast koszty jego utrzymania).

Dla porównania, w 2021 r. niższa stawka obowiązywała dla samochodów o pojemności silnika do 1,6 litra. Obecnie auta spalinowe o mocy powyżej 81,6 koni mechanicznych objęte są wyższą kwotą ryczałtu. Co więcej, dotyczy ona także pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem.

Wynajem długoterminowy nową nadzieją dla fleet managerów

„Polski Ład a floty samochodowe” – temat ten budzi spore kontrowersje zarówno wśród ekspertów ekonomicznych, jak i fleet managerów. Efekty powyższych zmian to m.in.:

  • wydłużenie czasu eksploatacji samochodów,
  • znaczny wzrost cen aut używanych.

Jest też jednak druga strona medalu. W wyniku wprowadzenia przepisów Polskiego Ładu może znacząco wzrosnąć zainteresowanie wynajmem długoterminowym.

Dzięki temu rozwiązaniu fabrycznie nowe auto wypożyczymy w ramach miesięcznej raty o stałej wysokości (cała obsługa pojazdu leży po stronie firmy wynajmującej, a koszta serwisowe wliczone są w cenę), jednak bez możliwości jego wykupienia na własność.

Chcesz lepiej zarządzać wydatkami i na bieżąco kontrolować stan swoich służbowych pojazdów? Skorzystaj z oferty firmy Flotman — producenta funkcjonalnych systemów telematycznych.