Blog

Nowe tachografy – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

23 sierpnia 2023 | Flotman | Kategorie: Nowe Technologie Pakiet_mobilnosci_inteligentnych_tachografow

Od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w inteligentne tachografy cyfrowe 2. generacji. To kolejny krok służący podniesieniu standardów w europejskim sektorze transportowym. Co zmiany te oznaczają dla przedsiębiorców?

Nowe tachografy cyfrowe a Pakiet Mobilności

Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia (UE) nr 165/2014, od 21 sierpnia 2023 na terenie Unii Europejskiej, a także w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Norwegii ma zacząć obowiązywać druga generacja tachografów cyfrowych (G2V2). Wymóg związany z wymianą urządzeń jest jednym z kamieni milowych zapisanych w Pakiecie Mobilności. Dla przypomnienia, jest to zestaw zmian wprowadzonych przez Unię Europejską, w celu uregulowania funkcjonowania sektora transportu drogowego.

nowe_tachografy

W praktyce stosowanie inteligentnych tachografów drugiej generacji ma przyczynić się do podniesienia standardów pracy w branży transportowej, zapewniając jednocześnie ochronę kierowców przed nadmiernym obciążeniem. To również ważny krok w kierunku ochrony środowiska, gdyż dokładniejsze monitorowanie czasu pracy pozwoli zmniejszyć ilość nielegalnych praktyk, takich jak:

  • przekraczanie dopuszczalnych limitów kabotażu,
  • nieprzestrzeganie zasad eco-drivingu,
  • nieautoryzowane przejazdy służbowym pojazdem,
  • kradzież paliwa.

Tachografy cyfrowe drugiej generacji – co się zmieniło?

Nowe tachografy zapewniają firmom transportowym lepszą kontrolę nad czasem pracy swoich kierowców, przyczyniając się do efektywniejszej organizacji pracy w sektorze transportowym. Urządzenia nowej generacji wykorzystują zaawansowane technologie cyfrowe, takie jak:

  • pozycjonowanie satelitarne GNSS z usługą uwierzytelniania OSNMA,
  • komunikacja krótkiego zasięgu,
  • Interfejs ITS z protokołem Bluetooth, co pozwala na połączenie z innymi czujnikami i systemami tematycznymi.

Dzięki tym ulepszeniom tachograf może automatycznie rejestrować rozpoczęcie i zakończenie podróży, a także pobierać i zdalnie przekazywać wybrane dane do właściwych organów kontrolnych. Już obecnie używana generacja umożliwia wykrycie, gdzie znajduje się pojazd, w oparciu o system nawigacji satelitarnej, jednak nowe tachografy cyfrowe mają gwarantować jeszcze większą dokładność. Co więcej, zostały zaprojektowane tak, aby być bardziej odporne na wszelkie próby manipulacji danymi.

Przeczytaj też „Jak odcięcie zapłonu może zapobiec kradzieży pojazdu?”.

Harmonogram wymiany tachografów

Dla menadżerów flot pojazdów ciężarowych kluczowe jest przestrzeganie powyższego harmonogramu, który określa Pakiet Mobilności. Inteligentnych tachografów w wersji drugiej nie trzeba jednak montować od razu we wszystkich pojazdach. Aby nie narażać firmy transportowe na przestoje i chaos organizacyjny, Unia Europejska dopuściła bowiem możliwość korzystania z tzw. tachografów przejściowych. Dotyczy to wyłącznie samochodów ciężarowych zakupionych przed 21 sierpnia 2023 roku.

nowe_tachografy_cyfrowe

Tachografy przejściowe wyposażone są we wszystkie wymagane funkcje, z wyjątkiem uwierzytelnienia lokalizacji pojazdu (OSNMA). Przedsiębiorcy, którzy zakupili i zarejestrowali pojazd w 2023 roku, powinni pamiętać o tym, aby przed 18 sierpnia 2025 r. zamontować w nim urządzenie nowej generacji – G2V2. Nieprzestrzeganie tego wymogu może skutkować poważnymi karami prawnymi i finansowymi.

Oficjalny harmonogram wymiany tachografów prezentuje się następująco:

  • Od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC 3,5 i większej muszą być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji.
  • Do 31 grudnia 2024 r. obowiązkowa jest samodzielna wymiana tachografów we wszystkich pojazdach w transporcie międzynarodowym, które przed czerwcem 2019 r. były wyposażone w tachografy analogowe i cyfrowe pierwszej generacji (nie smart).
  • Od 21 sierpnia 2025 r. stosowanie inteligentnych tachografów cyfrowych drugiej generacji będzie obowiązkowe dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony, które zostały zarejestrowane pomiędzy 15 czerwca 2019, a 21 sierpnia 2023.
  • Od 1 lipca 2026 r. we wszystkich pojazdach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 tony będzie obowiązywał wymóg stosowania inteligentnych tachografów drugiej generacji. Dotyczy to zarówno nowo zarejestrowanych pojazdów, jak i tych, które są już używane do transportu międzynarodowego na terenie Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Poznaj więcej porad z zakresu zarządzania flotą samochodów – odwiedź nasz blog!