Czy jest możliwe darmowe lokalizowanie pojazdów za pomocą GPS?
To prawda, że istnieją rozwiązania do monitorowania pojazdów, które są bezpłatne. Trzeba natomiast uszczegółowić, co dokładnie jest darmowe, a za co będziemy musieli jednak zapłacić. Sam sygnał GPS jest darmowy i dostępny dla każdego użytkownika a moduł GPS jest tylko jedną z części lokalizatora. Dopiero dzięki niemu możemy otrzymać dane z pojazdu wraz z pozycją. Lokalizator jest już urządzeniem, które trzeba kupić niezależnie od tego czy korzysta się z „darmowego” systemu czy licencjonowanego. Tutaj pojawia się znacząca przewaga profesjonalnego dostawcy usług monitoringu pojazdów nad rozwiązaniami pozornie bezpłatnymi.
Lokalizator GPS
W przypadku rozwiązań opartych na open-source kwestia lokalizatora jest w całości na naszych barkach. Urządzenie należy znaleźć, wybrać i nabyć we własnym zakresie oraz na swoją odpowiedzialność. Gdy zdecydujemy się na zakup produktu konsumenckiego takiego jak np. telefon komórkowy to wybór jest stosunkowo prosty. W Internecie znajduje się całe mnóstwo recenzji i opinii o towarze. Sprawa niestety zmienia się przy próbie zakupu urządzenia bardzo specjalistycznego, jakim jest lokalizator GPS. Nie są dostępne żadne testy ani porównania między producentami, a same opisy lokalizatorów ograniczają się do bardzo technicznej i krótkiej specyfikacji. Niestety niewiele ona mówi na temat działania i jego praktycznych możliwości. Każde z tych urządzeń ma dziesiątki opcji konfiguracyjnych, które należałoby wypróbować przed wyjazdem pojazdu z bazy. Niestety analiza dokumentacji technicznej i testowanie poszczególnych konfiguracji zajmuje czas. Ten z całą pewnością lepiej spożytkować na rozwój biznesu.
>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>
Montaż i gwarancja
W przypadku jakichkolwiek problemów trzeba ściągnąć pojazd do siedziby. We własnym zakresie należy urządzenie zdemontować i wysłać na gwarancję do producenta lub dystrybutora. Oprócz straconego czasu i pieniędzy w trakcie realizowania gwarancji nie mają Państwo urządzenia do czasu odesłania urządzenia. Jeżeli urządzenie zostanie zamontowane niepoprawnie a pojazd pojedzie w Polskę to dopiero będą Państwo w stanie poprawić instalację po powrocie. Mając odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie funkcjonowania lokalizatora można rozwiązać część problemów zdalnie unikając kosztów montażu i demontażu.
Firma Flotman nabywała tą wiedzę latami. Dla osoby samodzielnie wdrażającej taki system pierwszy raz w życiu może to być nie lada wyzwanie.
SIM i paczka danych
Urządzenie do poprawnego działania, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, potrzebuje karty SIM. Muszą Państwo samodzielnie skonfigurować urządzenie do działania z wybraną kartą. Należy także dobrać odpowiednią paczkę danych tak, aby nie zabrakło transferu na karcie SIM. Ilość danych wysyłanych przez lokalizator nie może być także zbyt mała (zbyt rzadkie odświeżenie pozycji). Jeśli urządzenie zostanie skonfigurowane niepoprawnie to może np. przestać działać po wyjeździe za granicę lub przestać wysyłać z powodu wyczerpania paczki. Może się zdarzyć, że przy specyficznej konfiguracji lub pomyleniu wejścia stacyjki na urządzeniu lokalizator GPS w ogóle nie będzie wysyłał danych lub będzie to robił np. raz na godzinę.
Firmware
Każdy Lokalizator GPS ma także w sobie firmware, czyli oprogramowanie sterujące. Poszczególne wersje tego programu różnią się od siebie. Zdarza się, że system, który wybrałeś wg dokumentacji powinien obsługiwać dane urządzenie, a mimo to nie działa. Może to być spowodowane tym, że firmware jest zbyt nowy lub bardzo nieaktualny. Jeśli producent urządzenia udostępnia stosowne oprogramowanie to można go próbować wymienić. Zalecamy natomiast szczególną ostrożność, ponieważ łatwo w ten sposób zepsuć nieodwracalnie lokalizator GPS.
W profesjonalnych rozwiązaniach wszystkie te kwestie są odpowiedzialnością dostawcy.
Firma taka jak Flotman ma obowiązek dostarczać Państwu nieprzerwanie dane z pojazdów w przystępnej formie bez względu na okoliczności. Jeśli występuje jakikolwiek problem, którego nie da się rozwiązać zdalnie, to jest wysyłany w ramach gwarancji bezpłatny serwis. W przypadku awarii mechanicznej lokalizatora, urządzenie jest natychmiast wymieniane u Klienta na nowe bez żadnych opłat. Wszystkie znaczące firmy z branży monitoringu GPS mają sieć serwisową w całej Polsce, co pozwala rozwiązywać ewentualne problemy tam gdzie wystąpiły bez zbędnej zwłoki.
Oczywiście, jeżeli ktoś jest pasjonatem z dużą wiedzą na temat elektroniki i informatyki to może spróbować – nie ma w tym nic złego. Warto jednak zastanowić się czy ta wiedza, umiejętności, poświęcony czas oraz pieniądze pomogą rozwijać się Państwa biznesowi. Sami przekonaliśmy się wielokrotnie o tym, że niektóre zadania warto zostawić profesjonalistom. Można dzięki temu skupić się na najważniejszych sprawach z punktu widzenia firmy.
System GPS typu open-source
Lokalizator jest elementem niezbędnym do uruchomienia systemu, ale dopiero połączenie go z aplikacją do monitorowania pojazdów tworzy system GPS. Jeśli chcesz skorzystać z takiego oprogramowania, które jest dostarczane w postaci kodu źródłowego to musisz posiadać specjalistyczną wiedzę. Należy również być świadomym, że projekty typu open-source są pisane przez przypadkowe osoby, otwierane, rozwijane i zamykane spontanicznie. Twórcy tych aplikacji nie dają żadnych gwarancji, że będą one działały poprawnie. Nie ma także pewności, co do tego czy projekt będzie jeszcze rozwijany i do kiedy. Poprawianie ewentualnych błędów też odbywa się spontanicznie i wyrywkowo, ponieważ jego twórcy z reguły tworzą go w wolnym czasie po godzinach pracy.
Samo posiadanie takiego kodu źródłowego nie wystarczy, aby system GPS działał poprawnie. Dla przykładu skupimy się na jednym z takich rozwiązań dostępnych w sieci. Zakładamy, że jest dostępna prosta wersja instalacyjna, której nie trzeba kompilować i wgrywać ręcznie. Warto na tym etapie jasno podkreślić, że nie jest to standard. Większość kodów źródłowych trzeba kompilować, wgrywać ręcznie oraz dokonywać skomplikowanej edycji konfiguracji w plikach tekstowych.
Serwer i utrzymanie
Do uruchomienia takiej aplikacji potrzebujemy serwer lub komputer, który będzie działał przez 24h na dobę. Z nim lokalizatory GPS będą się łączyły i tam będą zapisywane dane. Tutaj pojawia się pierwszy minus „darmowego” rozwiązania, ponieważ taki komputer lub serwer trzeba zakupić, skonfigurować i administrować we własnym zakresie.
Do tego dochodzi utrzymanie tego sprzętu, ponieważ ma on określony pobór prądu oraz wymaga cyklicznego aktualizowania. Jeśli myślimy o takim systemie na poważnie to trzeba także zadbać o bezpieczeństwo – w końcu tam są nasze wrażliwe dane. Sam koszt prądu potrzebnego do działania tego serwera lub komputera z przykładowym zasilaczem 400W i cenie 1 kWh 0,55 zł brutto to prawie 160 zł brutto miesięcznie. Taki serwer, aby zapewnić ciągłą pracę powinien mieć także awaryjne zasilanie typu UPS. Najtańszy sprzęt utrzymujący zasilanie przy braku prądu na 30 minut to koszt 500-800 zł netto. Zakładając kupienie mało wydajnego, nowego komputera lub używanego starego serwera to wydatek rzędu 1020 zł netto. Daje nam to miesięczny koszt w pierwszym roku jak poniżej:
1020 zł za serwer / 12 miesięcy = 85 zł / m-c
660 zł za UPS / 12 miesięcy = 55 zł / m-c
130 zł netto za prąd + 85 zł netto za serwer + 55 zł netto za UPS = 270 zł netto / m-c
Z powyższych szacunków wychodzi 270 zł netto na miesiąc tylko za to, że oprogramowanie jest uruchomione samodzielnie przez Państwa na nie do końca odpowiednim sprzęcie. Co więcej, to jeszcze nie koniec wydatków.
Należy w tym miejscu zaznaczyć bardzo jednoznacznie, że do kalkulacji założyliśmy stworzenie miejsca na takie oprogramowanie metodą chałupniczą. To oznacza, że wykorzystujemy używany i nie do końca odpowiedni sprzęt, przechowywany bez stałego dostępu do prądu od kilku niezależnych dostawców, bez stałego dostępu do sieci Internet od kilku dostawców, bez wydzielonej sieci APN, bez odpowiedniego miejsca na jego przechowywanie itd. Gdybyśmy chcieli jednak przyjąć do kalkulacji profesjonalną metodę wdrożenia tego systemu dla pojedynczej firmy to cena początkowa oscylowałaby na poziomie co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych netto.
Łącze internetowe
Druga kwestia to łącze internetowe. Ten serwer musi mieć nieprzerwany dostęp do Internetu ze stałym adresem IP. Takie łącze jest nieco droższe od normalnego – dodatkowe 30-50 zł / m-c względem standardowego łącza. Jeśli Internet miałby być współdzielony razem z serwerem to wymaga to też specjalistycznej konfiguracji routera. Zakładamy, że w firmie jest specjalista IT, który sobie z tym poradzi i nie ma nic innego do zrobienia. Koszt miesięczny mimo tego wzrasta nam do 310 zł. Jest to spowodowane koniecznością zakupu lepszego łącza (+40 zł). Tutaj bardzo optymistycznie przyjmujemy, że masz odpowiedni router, który umożliwi zaawansowane dzielenie łącza z przekierowaniem portów (koszt takiego najtańszego routera to 100 zł netto). Zakładamy, że serwer już działa i udało się wszystko skonfigurować zarówno w sieci firmowej jak i na serwerze.
Karta SIM i transmisja danych
Do działania systemu potrzebny jest również lokalizator GPS, o którym napisaliśmy tutaj. Urządzenie do swojego działania potrzebuje karty SIM z paczką danych. Przykładowa karta za 5 zł brutto (Plus JA+ 5GB) jest ważna tylko 7 dni. Aby karta była ważna rok trzeba ją doładować kwotą 150 zł brutto, co w połączeniu z opłatą początkową daje 126 zł netto (155 zł brutto). Przeliczając, jest to 10,5 zł netto miesięcznie na każdy lokalizator GPS za samą kartę SIM na Polskę.
Do tej pory na podstawie wyliczeń wychodzi nam koszt:
– przy 1 pojeździe | 320,5 zł netto / m-c / pojazd, |
– przy 10 pojazdach | 41,5 zł netto / m-c / pojazd. |
Opłata NIE uwzględnia:
- profesjonalnego podkładu mapowego (Google nie jest mapą darmową do monitorowania pojazdów, a minimalna ilość zakupu licencji to ok. 1600 monitorowanych obiektów),
- zapewnienia ciągłości pracy,
- jakiejkolwiek pomocy od dostawców oprogramowania (nawet przy resecie hasła),
- aktualizacji samej aplikacji i problemów podczas tego procesu,
- kosztów pracy osób, które musiały wdrożyć system, zakupić i skonfigurować sprzęt oraz zajmować się utrzymaniem serwera,
- kosztów z związanych z odzyskiwaniem danych po awarii sprzętu,
- zapewnienia bezpieczeństwa danych,
- utraconego czasu na konfiguracje i eksperymenty.
To jest miesięczna opłata tylko za to, że bardzo podstawowy „darmowy” system GPS
jest uruchomiony w Państwa firmie. Pisząc to, mamy na myśli system, który:
MA | NIE posiada |
---|---|
Bieżącą lokalizację pojazdów GPS | Kontroli paliwa |
Historię tras na mapie i w formie prostego raportu | Obsługi danych z magistrali CAN |
Geo-fence – tylko alarm wjazdu i wyjazdu, bez raportu pobytów | Profesjonalnych podkładów mapowych |
Punktów zdefiniowanych wraz raportami | |
Eco-drivingu | |
CRM | |
Modułu serwisowego | |
Modułu kosztów | |
Dodatkowych podłączeń i czujników | |
Identyfikacji kierowców po pastylkach Dallas | |
Danych z tachografu | |
Raportów innych niż raport tras (przejazdy prywatne-służbowe, raport ewidencji VAT, porównanie tankowań z kartami paliwowymi, zestawienia kosztowe, raporty analitycznie, spalania, raport pobytów w punktach, eco-drivingowe i wiele innych) |
Czy są jakieś inne możliwości?
Biorąc pod uwagę metodę wdrożenia użytą do uruchomienia systemu trzeba się liczyć z częstymi awariami. Patrząc także na powyższą tabelkę warto się zastanowić czy w przyszłości nie będziemy potrzebowali czegoś więcej niż tylko lokalizacji GPS pojazdu. Jeśli chcielibyśmy zacząć kontrolować np. spalanie w naszej flocie to wymagałoby to zmiany całego systemu na nowy, zakupienia innych lokalizatorów GPS a co za tym idzie także kolejnych montaży i demontaży.
Alternatywą jest wynajęcie dedykowanego serwera w firmie hostingowej. Tutaj co prawda koszt miesięczny będzie podobny, ale nie musimy się martwić o ciągłość pracy samej maszyny (prąd, Internet, UPS itd.). To co dalej zostaje w naszych rękach to instalacja systemu, utrzymanie ciągłości działania usługi monitoringu GPS, konfiguracja, backup, dbanie o bezpieczeństwo, naprawy ewentualnych awarii i to wszystko o czym pisaliśmy wcześniej.
Dla porównania abonament w firmie Flotman o funkcjonalności większej niż omawiane rozwiązanie „darmowe” zaczyna się od 19 zł netto / m-c.
Pobierz darmowy dostęp do >> konta DEMO aplikacji Flotman >>
Zawiera on w sobie wszystkie omawiane opłaty, profesjonalne podkłady mapowe, wsparcie naszego biura obsługi oraz dostęp do sieci serwisowej w całej Polsce. System jest tworzony przez profesjonalistów i dedykowany dla biznesu. Wraz ze wzrostem firmy oraz potrzeb możesz dowolnie rozszerzać zakres usługi o nowe moduły i funkcjonalności w ramach tego samego systemu GPS.
Prosimy mieć na uwadze, że powyższe szacunki dotyczące wdrożenia tzw. „darmowego” systemu monitoringu GPS są dokonane z naruszeniem wszelkich dobrych praktyk w zakresie budowania infrastruktury IT i jej utrzymania. Nie jest także uwzględniony najważniejszy czynnik kapitałochłonny – praca ludzi. Każdy dzień spędzony nad wdrożeniem jednej lub kilku osób ma swoją mierzalną wartość i warto o tym pamiętać. Używany serwer za 1000 zł może w każdym momencie przestać działać, ponieważ jest to elektronika i po wielu latach użytkowania po prostu się zużywa. Nowy komputer za 1000 zł jest natomiast nieprzystosowany do pracy ciągłej – to jest sprzęt do innych zastosowań i może nie wytrzymać zbyt długo. Dotyczy to szczególnie dysków, gdzie przechowywane są dane oraz zasilaczy. W naszym „garażowym” projekcie nie uwzględniliśmy dokonywania automatycznych backup’ów danych na zewnętrznych dyskach lub w chmurze, których koszt też jest znaczny. Nieuwzględnieni zostali także redundantni dostawcy Internetu i prądu. Inwestując w to wszystko i profesjonalizując rozwiązanie okazuje się na koniec dnia, że mamy bardzo drogi system z dolnej półki. Poza tym skupiliśmy 90% środków i uwagi na wdrożeniu go, a nie na korzystaniu z niego. A to dopiero użytkowanie systemu daje firmom korzyści.