Funkcjonalność systemów GPS

Co to jest GPS? Odbiorniki GPS we flocie pojazdów

System GPS, czyli Global Positioning System został stworzony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Obejmuje on swoim zasięgiem całą kulę ziemską. Podstawowym celem systemu jest dostarczanie użytkownikowi danych o jego lokalizacji oraz ułatwienie nawigacji. Korzystać z jego usług może w zasadzie każdy – wystarczy tylko posiadać odpowiedni odbiornik GPS. System GPS jest darmowy i taki ma pozostać zgodnie z polityką Stanów Zjednoczonych.

Namierzanie pozycji GPS

Nazwa GPS na tyle się spopularyzowała jako określenie systemów lokalizacji obiektów, że mało osób zdaje sobie sprawę o istnieniu alternatywnych systemów pozycjonujących. Można tu wymienić chociażby europejski Galileo (uruchomiony dopiero od 15 grudnia 2016), rosyjski GLONASS czy chiński Compass. Większość nowoczesnych odbiorników GPS mimo swojej nazwy obsługuje dwa lub więcej systemów jednocześnie np. GPS i GLONASS. Zwiększa się tym samym precyzję pomiaru posiadając dane o pozycji z dwóch niezależnych grup nadajników satelitarnych.

Dla określenia precyzyjnej pozycji przez system kluczowy jest czas. Każdy satelita korzysta z wbudowanego zegara atomowego, dzięki któremu sygnał jest dokładnie zsynchronizowany z całym systemem. Jednocześnie satelity tworzą razem z wieloma nadajnikami naziemnymi. W efekcie odbiornik GPS podaje nie tylko pozycje, ale również czas. Aby określić lokalizację GPS i czas, konieczny jest jednoczesny odbiór z przynajmniej czterech satelitów. Niezbędnym elementem systemu jest możliwość identyfikacji sygnałów z poszczególnych satelitów przez odbiornik GPS. Im lepsza czułość urządzenia, tym więcej widocznych satelitów i tym dokładniejszy pomiar. Zastosowane odbiorniki w firmie Flotman mają dokładność nawet do 2 m. Dzięki zastosowaniu wzmocnionych anten odbiór sygnału GPS jest możliwy nawet w zadaszonych obiektach.

>> Lokalizatory GPS – jak działają i jak pomagają w monitoringu floty. Czytaj więcej! >>

Assisted GPS

Zimny start odbiornika GPS, czyli pierwsze znalezienie pozycji trwa sporo czasu.Z tego powodu stworzono w 2002 roku technologię zwaną AGPS, czyli Assisted GPS. Rozszerza ona moduł GPS o możliwość korzystania z danych operatora komórkowego na temat lokalizacji jego stacji bazowych. Na tej podstawie jest określana pierwsza, mniej dokładna pozycja, a następnie pomiar jest korygowany o wynik z GPS.

GPS był celowo zakłócany

Z oczywistych względów są dwa poziomy dostępu do amerykańskiego systemu GPS. Ten, z którego na co dzień korzysta prawie każdy z nas to dostęp cywilny. Daje on po wielu udoskonaleniach i korektach zrealizowanych przez odbiornik GPS dokładność rzędu kilka metrów. Przed rokiem 2000 było to dodatkowo utrudnione przez celowe zakłócanie sygnału nazywane Selective Availability (SA). Wtedy bez użycia bardzo zaawansowanych filtrów dokładność rozwiązania mogła spadać nawet do 100m. Na szczęście od 1 maja 2000 roku ówczesny prezydent USA zadecydował, aby wyłączyć SA i tym samym pomógł dostawcom odbiorników GPS. Z całą pewnością ta decyzja miała wpływ na późniejszy rozwój tej technologii.

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

GPS dla wojska

Drugi poziom dostępu jest stworzony dla wojska.Oprócz standardowego sygnału GPS satelita wysyła także drugi sygnał na innej częstotliwości. Pozwala to na wyliczenie poprawki i zniwelowanie błędu pomiaru, który wynika z zaburzeń sygnałów radiowych w jonosferze. Na oficjalnej stronie systemu satelitarnego GPS (http://www.gps.gov) nie ma informacji na temat dokładności pozycjonowania na poziomie wojskowym. Z ogólnych informacji zawartych w Internecie wynika, że może ona być co najmniej kilka razy lepsza. Niektórzy nawet twierdzą, że sięga paru centymetrów.

Poznaj skuteczne rozwiązania Flotman

Jako profesjonalna firma pragniemy dostarczać
rozwiązania tylko najwyższej jakości.

W tym celu stale monitorujemy nowinki technologiczne, aby móc je wdrożyć w naszych produktach.
Z uwagi na to, że system GPS ma szeroki zakres zastosowań możemy go spotkać w takich branżach jak:

  • transport i branża TSL – zarządzanie łańcuchami dostaw towarów
  • pozycja maszyn rolniczych, budowalnych, specjalistycznego sprzętu
  • firmy handlowe i usługowe – monitoring samochodów, ich tras oraz pracy
  • policja i ochrona – zabezpieczenie przed kradzieżą
  • służby ratownicze – lepsze zarządzanie podległymi jednostkami
  • lotnictwo – określenie dokładnej pozycji, nawigowanie
  • wojsko – koordynowanie działań, wywiad