Flota samochodowa: jak często wymieniać płyny i filtry w pojazdach?
Każdy samochód po upływie określonego czasu i przebiegu kilometrów wymaga wymiany materiałów eksploatacyjnych. Jest to warunek konieczny do zapewniania jego sprawnego funkcjonowania i uniknięcia wszelkich awarii. W przypadku floty samochodowej, obowiązek ten nabiera szczególnego znaczenia. Jak często wymieniać płyny i filtry w samochodach flotowych?
Flota samochodowa – podstawa to odpowiednie zarządzanie
Firmowa flota samochodowa to dla wielu przedsiębiorstw jedno z głównych narzędzi pracy. Z tego też powodu wymaga ona szczególnej dbałości, a jej utrzymanie pociąga za sobą wiele obowiązków. Jednym z nich jest regularna kontrola stanu technicznego pojazdów oraz określenie zasad ich eksploatacji. W przypadku dużej floty samochodowej ma to szczególnie znaczenie. Tworzące ją pojazdy są eksploatowane znacznie intensywniej niż auta służące do użytku prywatnego, zdecydowanie szybciej też w związku z tym ich poszczególne części ulegają zużyciu bądź uszkodzeniu. W dużej mierze dotyczy to płynów eksploatacyjnych.
O ile większość kierowców pamięta o wymianie oleju silnikowego, o czym przypominają kontrolki, o tyle o pozostałych – wielu z nich przypomina sobie dopiero w sytuacji wystąpienia awarii. Oczywiście zadanie dopilnowania regularnej wymiany płynów w pojazdach flotowych spoczywa na barkach nie tyle samych kierowców, co fleet managerów – dlatego poleganie na samych kontrolkach może okazać się zawodne.
Tymczasem regularna wymiana wszystkich płynów znacznie zwiększa bezpieczeństwo na drodze i zapewnia mniejsze zużycie pojazdów. To zaś przekłada się na dłuższą żywotność floty samochodowej. Jak często wobec tego należy wymieniać poszczególne płyny i filtry w samochodzie?
Wymiana oleju silnikowego – najważniejszy płyn w samochodzie
Olej silnikowy to bez wątpienia najważniejszy płyn eksploatacyjny w każdym pojeździe. Jego zadaniem jest smarownie elementów ruchomych wewnątrz silnika, a także jego chłodzenie oraz oczyszczanie. Wobec tego wymiana oleju jest szczególnie istotna. Dokonywana regularnie pozwala uniknąć wielu kosztów związanych z eksploatacją pojazdu oraz wydłuża jego niezawodność. Jak często należy go zmieniać?
O ile większość kierowców pamięta o tym obowiązku, znaczna część wykonuje go na wyczucie. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Zaleca się, aby wymiana oleju następowała między 15 a 30 tysiącami kilometrów przebiegu lub przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy. Osoby, które mają w zwyczaju szybką jazdę, muszą dokonywać tego częściej.
Wymiana oleju w skrzyni biegów – o czym pamiętać?
Poza olejem silnikowym istotne znaczenie ma również olej w skrzyni biegów. O konieczności jego wymiany wielu kierowców dowiaduje się dopiero u mechanika. Tymczasem spełnia on w pojeździe bardzo ważną funkcję, zapewniając odpowiednie naoliwienie skrzyni biegów, a co za tym idzie – jego dłuższą żywotność. Częstotliwość wymiany oleju w tym przypadku uzależniona jest od rodzaju posiadanej skrzyni biegów. W przypadku ręcznej, pierwszy raz należy dokonać wymiany między 40 a 120 tysiącami kilometrów, przy automatycznej zaś przedział ten wynosi 60–120 tysięcy kilometrów.
Należy jednak pamiętać, że wartości te określają pierwszy raz. Kolejne wymiany oleju w skrzyni biegów powinny być przeprowadzane znacznie częściej. Optymalnie – po przejechaniu 30–40 tysięcy kilometrów.
Najważniejsze filtry w samochodzie – ile ich jest i jak je wymieniać?
Poza płynami eksploatacyjnymi, niepomiernie ważną rolę odgrywają filtry w samochodzie. Zabezpieczają one silnik przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami, stąd wymieniając filtr usuwa się je wraz ze zużytym elementem. O jakich filtrach konkretnie mowa?
Wśród wielu zamontowanych w pojeździe, najczęściej świadomie wymienianym przez kierowców jest filtr oleju. Przybiera on postać bądź to metalowej puszki wypełnionej papierowym lub syntetycznym wkładem filtrującym, bądź samego wkładu umieszczanego w metalowej puszce, będącej elementem osprzętu silnika. Jego zadaniem jest wychwytywanie zanieczyszczeń oleju i zapobieganie ich dostaniu się do silnika. Filtr ten wymienia się najczęściej z olejem. Co więcej, sama wymiana oleju bez filtra co do zasady pozbawiona jest najmniejszego sensu. O jakich filtrach należy jeszcze pamiętać?
Wymiana filtra paliwa i filtra powietrza
Równie ważną rolę odgrywają filtry paliwa. W zależności od rodzaju zasilania, posiadają one różne konstrukcje – od prostszych, przeznaczonych do samochodów benzynowych, po stosunkowo rozbudowane i wyposażone w dodatkowe czujniki do diesli. Ich głównym zadaniem – tak jak filtra oleju – jest ochrona silnika przed przedostawaniem się do jego wnętrza ciał obcych. Do najczęstszych należą: kurz, woda lub inne zanieczyszczenia w paliwie, które mogą uszkodzić układ wytryskowy oraz różne komponenty silnika. Jak często powinna być przeprowadzana wymiana filtra paliwa?
Spośród wszystkich dostępnych filtrów, następuje ona stosunkowo najrzadziej – z reguły co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, według interwału serwisowego przewidzianego przez producenta danego samochodu.
Zdecydowanie częściej należy wymieniać filtr powietrza. Można wprawdzie również trzymać się interwału serwisowego, jednak zaleca się częstszą wymianę, szczególnie, gdy samochód używany jest w warunkach dużego zapylenia. W przypadku filtra powietrza sytuację ułatwia znacznie jego wzrokowa ocena – stan filtra jest bowiem dobrze widoczny po otwarciu obudowy.
Właściwa dbałość o stan techniczny pojazdów oraz regularna wymiana materiałów eksploatacyjnych jest w przypadku floty samochodowej szczególnie istotna. Pokonujące dziennie setki kilometrów auta narażone są bowiem na większe ryzyko zużycia czy zniszczeń. Regularna wymiana oleju oraz filtrów w samochodzie nie tylko podniesie bezpieczeństwo kierowcy, ale i przełoży się na znaczne oszczędności przedsiębiorstwa.
Pobierz darmowy dostęp do >> konta DEMO aplikacji Flotman >>
Wymiana płynów w samochodzie to tylko jedno z wielu zadań i kwestii technicznych, o które na co dzień troszczyć się muszą managerowie flot. Aby ułatwić sobie złożony proces sprawowania technicznego nadzoru nad pojazdami, warto wykorzystać sprytne narzędzia ułatwiające pracę. Niezastąpioną pomocą może okazać się choćby system zarządzania flotą oparty na GPS. Kontroluje on parametry techniczne za nas i w porę informuje o konieczności przeprowadzenia prac serwisowych.