Wymiana tachografów V2G2. Jak się przygotować?

Z początkiem 2025 roku w życie wchodzą kluczowe zmiany dotyczące wymiany tachografów na drugą generację (V2G2). Choć Komisja Europejska zgodziła się na dwumiesięczny okres przejściowy, który potrwa od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku, czas na przygotowanie się do nowych wymogów powoli dobiega końca. Co to oznacza dla polskich przewoźników? Warto przyjrzeć się temu tematowi bliżej, ponieważ według najnowszych danych co trzeci pojazd nadal nie spełnia nowych wymagań, co może narazić firmy transportowe na poważne problemy podczas kontroli drogowych.

Dlaczego wymiana tachografów jest konieczna?

Unia Europejska konsekwentnie dąży do uszczelnienia systemu monitorowania czasu pracy kierowców oraz tras przejazdów w transporcie międzynarodowym. Nowe tachografy drugiej generacji (V2G2) mają automatycznie rejestrować przekroczenia granic, co eliminuje konieczność ręcznego wpisywania danych przez kierowców.

Obowiązek wymiany tachografów dotyczy ponad 304 tysięcy pojazdów w Polsce, a jego celem jest zapewnienie zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi transportu drogowego. Z raportu Grupy Eurowag wynika jednak, że tylko 34 proc. przewoźników już teraz posiada pojazdy wyposażone w najnowsze tachografy. Pozostali wciąż korzystają z urządzeń starszej generacji, które już niedługo nie będą mogły być wykorzystywane w przewozach międzynarodowych.

Dane te pokazują, że wielu przewoźników czeka jeszcze dużo pracy, aby dostosować się do nowych regulacji, zwłaszcza że problemem nie jest tylko wymiana samych tachografów, ale również konieczność aktualizacji kart kierowców.

Jak wygląda okres przejściowy?

Decyzja o wdrożeniu dwumiesięcznego okresu przejściowego została podjęta podczas spotkania członków Komisji Europejskiej i przedstawicieli państw członkowskich UE w ramach Komitetu Transportu Drogowego. W tym czasie, tj. od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku, kontrole drogowe mają mieć charakter edukacyjny, a kary za brak nowych tachografów nie będą nakładane.

Zamiast sankcji przewoźnicy mają otrzymywać wskazówki dotyczące konieczności wymiany tachografów i aktualizacji kart kierowców. To dobra wiadomość dla polskich firm transportowych, które zyskają dodatkowy czas na dostosowanie swoich flot do nowych przepisów.

Jednak warto pamiętać, że po zakończeniu tego okresu kontrole będą już prowadzone z pełnym rygorem, a za brak spełnienia nowych wymogów będą groziły sankcje. Dlatego nie warto odkładać wymiany tachografów na ostatnią chwilę.

Zaktualizuj karty kierowców i monitoruj ich pracę

O ile sam proces wymiany tachografów może być stosunkowo prosty, to aktualizacja kart kierowców stanowi poważne wyzwanie dla polskich przewoźników. Z badania Grupy Eurowag wynika, że aż 83 proc. kierowców korzysta z kart starszej generacji (G1 lub G2V1), które nie posiadają funkcji automatycznego rejestrowania przekroczeń granic.

Kierowcy korzystający ze starszych kart muszą ręcznie wprowadzać informacje o wjeździe do innego kraju. Jest to czasochłonne i zwiększa ryzyko popełnienia błędów, które mogą skutkować karami podczas kontroli drogowej. Co gorsza, w Polsce nie ma jeszcze w pełni wdrożonej procedury wymiany kart kierowców na te najnowszej generacji (G2v2).

Obecnie wymiana karty kierowcy jest możliwa tylko w określonych przypadkach, takich jak zgubienie, uszkodzenie lub kradzież karty. To dodatkowy problem dla przedsiębiorców transportowych, którzy chcą szybko dostosować się do nowych regulacji.

Jak przygotować firmę na nowe przepisy?

Podsumowując, aby dostosować swoją flotę do nowych wymogów, przewoźnicy powinni:

  1. Wymienić tachografy na drugą generację (V2G2).
  2. Zaktualizować karty kierowców.
  3. Zainwestować w nowoczesny system monitoringu GPS do samochodu, który pozwala na zdalne odczytywanie danych z tachografów i generowanie raportów.

Nie czekaj do ostatniej chwili. Skontaktuj się z Flotman, aby uzyskać wsparcie w dostosowaniu swojej floty do nowych przepisów i skorzystać z rozwiązań, które usprawnią zarządzanie Twoją flotą. Dzięki naszej technologii zapewnisz swojej firmie zgodność z unijnymi wymogami oraz zoptymalizujesz procesy zarządzania transportem.

Wciąż szukasz rozwiązania monitoringu GPS?

Skontaktuj się z nami, zyskaj darmowy audyt i odkryj pełne możliwości nowoczesnych rozwiązań dla transportu ciężkiego!

Jak monitoring GPS wspiera w dostosowaniu się do nowych regulacji?

Dostosowanie się do nowych przepisów nie musi być trudne, jeśli przedsiębiorcy sięgną po nowoczesne narzędzia wspierające zarządzanie flotą. W Flotman zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stoją polskie firmy transportowe, dlatego oferujemy kompleksowe rozwiązania, które ułatwiają spełnienie nowych wymogów.

Jednym z najważniejszych narzędzi, które mogą pomóc przewoźnikom, jest system monitoringu GPS do samochodu ciężarowego.

Co zyskujesz dzięki wdrożeniu monitoringu GPS od Flotman?

  • Zdalny odczyt danych z tachografu – pozwala na bieżące monitorowanie czasu pracy kierowców oraz przekroczeń granic, bez konieczności ręcznego wprowadzania danych.
  • Automatyczne generowanie raportów – system monitoringu GPS umożliwia tworzenie szczegółowych raportów dotyczących tras przejazdów, co ułatwia rozliczenia i minimalizuje ryzyko błędów.
  • Integracja z systemami eTOLL i SENT GEO – nasze rozwiązanie wspiera polskich przewoźników w rozliczaniu opłat drogowych oraz spełnianiu obowiązków wynikających z polskich przepisów transportowych.

Nasze rozwiązanie pozwala nie tylko na spełnienie wymogów dotyczących tachografów, ale również na kompleksowe zarządzanie flotą, co pozwala przewoźnikom skupić się na rozwijaniu swojej działalności.