Wymiana opon na zimowe a przepisy prawne i wymogi ubezpieczycieli. Co musisz wiedzieć?

Wymiana opon na zimowe a przepisy prawne i wymogi ubezpieczycieli. Co musisz wiedzieć?

Dłuższa o 30 metrów i 7 długości samochodu droga hamowania – takiego wyniku można oczekiwać, poruszając się z prędkością 50 km/h zimą na letnich oponach. Odległość ta nierzadko może zadecydować o życiu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Jak uniknąć przykrych konsekwencji i przeprowadzić zmianę ogumienia we flocie?

Wymiana opon na zimowe – przepisy polskiego ustawodawstwa

Według różnych badań, aż 80% polskich kierowców deklaruje, że zmienia opony na zimowe. W wielu przypadkach czynność ta na stałe wpisała się już w kalendarz serwisowania samochodów, a punkty podejmujące się tego zadania przeżywają zimą niemałe obłożenie. Czy jednak taki scenariusz jest konieczny? Czy opony zimowe są obowiązkowe, czy też można zrezygnować z ich zakładania?

Otóż Polska jest jednym z 13 krajów Unii Europejskiej, w którym nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Oznacza to, że kierowcy mogą samodzielnie zdecydować, czy chcą zmieniać opony, czy też wolą jeździć cały rok na tych samych. Jedynym warunkiem jest, aby ich bieżnik wynosił minimum 1,6 mm. W praktyce jednak brak obowiązku zmiany ogumienia nie jest tak przesądzony – szczególnie w firmie, w której manager ubezpiecza flotę pojazdów.

Sięgnij po darmową wiedzę! >> Zapisz się na newsletter Flotman, zyskaj dostęp do porad i artykułów z naszej bazy >>

Obowiązek jazdy na oponach zimowych – stanowisko ubezpieczycieli

Sytuacja wygląda inaczej, gdy w grę wchodzi temat ubezpieczenia. W tym przypadku właściwe staje się pytanie nie czy – ale kiedy zmienić opony na zimowe, bez szwanku dla wydajności pojazdów. Oczywiście żaden z ubezpieczycieli nie może wbrew prawu pozbawić klientów wolności samodzielnego decydowania o tej kwestii. Może jednak powołać się na inne zapisy, znajdujące zastosowanie w tej okoliczności. Jakie?

Kluczowe znaczenie ma tu rodzaj ubezpieczenia. Jeśli chodzi o OC – jego zakres ustalany jest odgórnie, co sprawia, że towarzystwa nie mają swobody w regulowaniu jego treści. Podobnie rzecz wygląda z assistance. W obu przypadkach, fleet manager może liczyć na wsparcie ubezpieczyciela nawet, jeśli przyczyną uszkodzenia samochodu był brak zimowego ogumienia.

Sytuacja zmienia się jednak zasadniczo w przypadku AC. Z racji, iż ma ono charakter dobrowolny, ubezpieczyciel może samodzielnie sformułować jego zasady. Tą też drogą może on uchylić się od wypłaty odszkodowania, jeśli uzna, iż do kolizji doszło wskutek rażącego niedbalstwa w postaci braku zimowego ogumienia.

Poznaj skuteczne rozwiązania Flotman

Wymiana opon na zimowe a umowa leasingu

Jeśli samochód został wprowadzony jako środek trwały do majątku firmy, sytuacja jest jasna. Dopilnowanie wymiany ogumienia leży po stronie fleet managera i to on decyduje, kiedy zmienić opony na zimowe oraz czy w ogóle tego dokonać. Co jednak w sytuacji, gdy pojazd wykorzystywany jest na zasadzie wynajmu?

Otóż wszystko zależy od jego rodzaju. W przypadku wynajmu długoterminowego, kwestia serwisowania – w tym wymiany ogumienia – leży po stronie wyspecjalizowanej firmy CFM i stanowi jeden z elementów zarządzania flotą. Jeśli natomiast pojazd użytkowany jest na podstawie leasingu, obowiązek wymiany opon na zimowe przechodzi na konto fleet managera.

Dodatkowo często zobligowany on jest do dokonywania tego we wskazanych punktach serwisowych. Co jednak istotne, wydatki na zakup opon zimowych może on ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych.

Najlepsza pora na wymianę opon

Dla wielu kierowców sygnałem do zmiany opon jest pierwszy śnieg lub przymrozki. Zdecydowanie nie jest to jednak najlepszy wyznacznik. Przede wszystkim wiąże się on z długimi kolejkami w punktach serwisowych. O ile dla indywidualnych kierowców nie są one tak uciążliwe, problem pojawia się w przypadku floty samochodów. Wyłączenie na kilka godzin pojazdów stanowiących główne narzędzie pracy, może bowiem poważnie zakłócić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Wobec tego pojawia się pytanie – kiedy zmienić opony na zimowe, aby uniknąć obłożenia punktów serwisowych, a zarazem zachować wydajność floty?

Większość ekspertów radzi, aby zająć się tym, gdy temperatura w ciągu dnia zacznie regularnie spadać poniżej 7°C. To właśnie w takich warunkach opony te gwarantują największą przyczepność na mokrej i śliskiej powierzchni. Z pewnością nie warto natomiast czekać z tym na pierwszy śnieg – decyzja ta może wiązać się z długimi kolejkami i niepotrzebnym ryzykiem.

Obowiązek jazdy na oponach zimowych – w jakich krajach?

Polska jest jednym z niewielu krajów europejskich, w którym mimo dość restrykcyjnych warunków klimatycznych nie ma obowiązku okresowej wymiany opon. Przepisy innych państw członkowskich regulują tę kwestię zdecydowanie mniej liberalnie. Gdzie można spodziewać się takiego wymogu? Do państw, w których konieczna jest wymiana opon na zimowe, zalicza się m.in.:

  • Litwa,
  • Łotwa,
  • Estonia,
  • Norwegia,
  • Finlandia,
  • Szwecja,
  • Niemcy,
  • Austria,
  • Czechy,
  • Słowenia,
  • Słowacja,
  • Chorwacja,
  • Rumunia,
  • Serbia,
  • Turcja,
  • Bośnia i Hercegowina.

Brak zimowego ogumienia w tych krajach pociąga za sobą nie tylko zwiększone ryzyko kolizji, ale i wymierne konsekwencje finansowe. Dla przykładu, mandat za niedopełnienie tego obowiązku w Niemczech wynosi 120 euro, w Austrii natomiast może sięgać nawet 5 tysięcy euro.

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

Na tym jednak nie koniec. Kierowca, który uległ wypadkowi na austriackich drogach, za brak „zimówek” nie tylko traci prawo do ubezpieczenia, ale może być nawet uznany za współwinnego wypadku. Stąd niezwykle istotne jest, aby planując zagraniczne trasy dla floty pojazdów, uwzględnić obowiązujące w nich ustawodawstwo.

Podsumowując, zmiana opon na zimowe nie jest w Polsce obowiązkowa. Jazda na niedostosowanym ogumieniu może jednak pociągać za sobą szereg istotnych konsekwencji – od utraty ubezpieczenia, po ryzyko poważnych wypadków i kolizji. Wobec powyższego, warto wyposażyć flotę w zimowe opony i uniknąć problemów dla całej firmy.