Blog

Wartość rezydualna auta bez tajemnic, czyli ile samochód służbowy traci na wartości?

22 grudnia 2020 | Flotman | Kategorie: Pytania do eksperta Wartość rezydualna auta bez tajemnic, czyli ile samochód służbowy traci na wartości?

Marka, moc silnika, typ nadwozia – to kwestie niezwykle istotne przy wyborze pojazdu służbowego. Nie jednak najważniejsze. Dużo większe znaczenie od nich wszystkich, a często nawet i od ceny, ma wartość rezydualna samochodu. Co właściwie oznacza ten parametr i w jaki sposób może stać się źródłem oszczędności we flocie?

Wartość rezydualna auta – czyli co?

Mówiąc najogólniej, wartość rezydualna pojazdu to prognozowana wartość pojazdu w momencie jego odsprzedaży. Innymi słowy, parametr ten wskazuje na kwotę, za jaką można będzie sprzedać samochód po zakończeniu jego użytkowania lub zakupić, jeżeli auto jest np. leasingowane. Wartość pojazdu w chwili sprzedaży to najważniejsze, ale niejedyne znaczenie tego pojęcia. Poza ceną auta po zakończeniu jego użytkowania, wartość rezydualna samochodu, w istotny sposób wpływa także na wysokość miesięcznego zobowiązania przy leasingu czy wynajmie. Dlaczego?

auta firmowe Flotman

Jeśli w okresie trwania tych umów pojazd straci przykładowo 50% swojej wartości, oznacza to, że za te 50% zapłaci leasingobiorca. Jak? Otóż wartość rezydualna ma ogromny wpływ na wysokość raty leasingu — najczęściej rata jest kwotą, która stanowi różnicę między ceną zakupu a sprzedaży. Do tego dochodzą ewentualne dodatkowe obciążenia nałożone przez leasingodawcę. Warto zwrócić uwagę również na nazewnictwo.   „Wartość rezydualną” w przypadku leasingu nazywa się „wartością przedmiotu leasingu” po zakończeniu okresu amortyzacji.

W przypadku wynajmu długoterminowego podobnie jak w przypadku leasingu wartość rezydualna ma ogromne znaczenie dla firmowej floty pod kątem poniesionych kosztów. Taksy najmowe maja pokryć utratę wartości pojazdu w czasie kiedy jest wynajmowany. Z tego też względu przy leasingu, wynajmie długoterminowym czy zakupie pojazdów do floty niezwykle ważne jest, aby wybierać te z możliwie najwyższą wartością rezydualną. Jakie parametry kształtują jej wysokość?

Czynniki wpływające na wartości rezydualne samochodów

Proces utraty wartości rezydualnej przez pojazdy kształtuje się różnie – zarówno jeśli chodzi o wysokość, jak i dynamikę spadku. Niektóre modele najwięcej tracą na wartości w pierwszym i drugim roku użytkowania, po czym w kolejnych latach spadki te są znacząco niższe. U innych natomiast proces ten przebiega równomiernie przez cały okres eksploatacji. Jakie czynniki mają wpływ na wartość końcową samochodu? Do najważniejszych zaliczyć można:

  • cenę zakupu,
  • rodzaj silnika,
  • typ nadwozia,
  • model pojazdu,
  • przebieg,
  • prestiż marki,
  • trendy rynkowe.

Mówiąc najogólniej, najmniej na wartości tracą popularne modele, o funkcjonalnych nadwoziach i małolitrażowych silnikach. Po drugiej stronie plasują się pojazdy droższe lub zakupione na dużych promocjach, wyposażone w silniki o wysokiej pojemności lub skomplikowanej konstrukcji. Wartości rezydualne samochodów tego typu są zasadniczo niższe, a ich spadek – zdecydowanie szybszy.

Wartość rezydualna auta – sposób na oszczędności we flocie

Określenie końcowej wartości pojazdu ma istotne znaczenie dla firmy, chcącej po kilku latach wymienić samochód na inny model. Prawdziwie kluczowego znaczenia nabiera jednak w przypadku firm posiadających większą flotę pojazdów. Dlaczego?

Nierozważny zakup kilkudziesięciu czy kilkuset  pojazdów może narazić budżet przedsiębiorstwa na poważne straty. Wybór odpowiednich modeli może jednak stać się narzędziem jego optymalizacji i źródłem sporych oszczędności. Te nie zawsze muszą przy tym oznaczać zakup modelu najtańszego czy najbardziej ekonomicznego pod kątem spalania. Czynnikiem, który warto tu wziąć pod uwagę, jest właśnie wartość rezydualna samochodu. Najlepiej zobrazować to na przykładzie.

Manager floty decyduje się na zakup samochodu za 45 tys. zł, dla którego wartość rezydualna – liczona w okresie 3-letnim – wynosi 50%. Po upływie tego czasu będzie on mógł sprzedać auto za połowę ceny, a więc za 22,5 tys. zł. W innym przypadku wybiera jednak pojazd o 10 tys. zł droższy, a więc za 55 tys. zł, ale z wartością rezydualną 60%. Po analogicznym okresie użytkowania sprzeda auto za 33 tys. zł.

Podejmując decyzję o rozbudowie, czy wymianie floty, warto uczynić to w szerszej perspektywie i uwzględnić wartość pojazdów nie tylko w chwili ich zakupu, ale i po skończonym okresie użytkowania.