Wartość rezydualna auta bez tajemnic, czyli ile samochód służbowy traci na wartości?
Marka, moc silnika, typ nadwozia – to kwestie niezwykle istotne przy wyborze pojazdu służbowego. Nie jednak najważniejsze. Dużo większe znaczenie od nich wszystkich, a często nawet i od ceny, ma wartość rezydualna samochodu. Co właściwie oznacza ten parametr i w jaki sposób może stać się źródłem oszczędności we flocie?
Najważniejsze informacje:
- Wartość rezydualna pojazdu to prognozowana wartość samochodu w momencie jego odsprzedaży po zakończeniu użytkowania.
- Wartość rezydualna wpływa na wysokość rat leasingu i koszty wynajmu długoterminowego – im wyższa wartość rezydualna, tym niższe miesięczne raty.
- Główne czynniki wpływające na wartość rezydualną to: cena zakupu, rodzaj silnika, typ nadwozia, model pojazdu, przebieg, prestiż marki, trendy rynkowe i stan techniczny.
- Dla firm posiadających flotę pojazdów, wybór modeli z wyższą wartością rezydualną może przynieść znaczące oszczędności, nawet jeśli początkowa cena zakupu jest wyższa.
Wartość rezydualna auta – czyli co?
Mówiąc najogólniej, wartość rezydualna pojazdu to prognozowana wartość pojazdu w momencie jego odsprzedaży. Innymi słowy, parametr ten wskazuje na kwotę, za jaką można będzie sprzedać samochód po zakończeniu jego użytkowania lub zakupić, jeżeli auto jest np. leasingowane. Wartość pojazdu w chwili sprzedaży to najważniejsze, ale niejedyne znaczenie tego pojęcia. Poza ceną auta po zakończeniu jego użytkowania, wartość rezydualna samochodu, w istotny sposób wpływa także na wysokość miesięcznego zobowiązania przy leasingu czy wynajmie. Dlaczego?
Jeśli w okresie trwania tych umów pojazd straci przykładowo 50% swojej wartości, oznacza to, że za te 50% zapłaci leasingobiorca. Jak? Otóż wartość rezydualna ma ogromny wpływ na wysokość raty leasingu — najczęściej rata jest kwotą, która stanowi różnicę między ceną zakupu a sprzedaży. Do tego dochodzą ewentualne dodatkowe obciążenia nałożone przez leasingodawcę. Warto zwrócić uwagę również na nazewnictwo. „Wartość rezydualną” w przypadku leasingu nazywa się „wartością przedmiotu leasingu” po zakończeniu okresu amortyzacji.
W przypadku wynajmu długoterminowego podobnie jak w przypadku leasingu wartość rezydualna ma ogromne znaczenie dla firmowej floty pod kątem poniesionych kosztów. Taksy najmowe maja pokryć utratę wartości pojazdu w czasie kiedy jest wynajmowany. Z tego też względu przy leasingu, wynajmie długoterminowym czy zakupie pojazdów do floty niezwykle ważne jest, aby wybierać te z możliwie najwyższą wartością rezydualną. Jakie parametry kształtują jej wysokość?
Czynniki wpływające na wartości rezydualne samochodów
Proces utraty wartości rezydualnej przez pojazdy kształtuje się różnie – zarówno jeśli chodzi o wysokość, jak i dynamikę spadku. Niektóre modele najwięcej tracą na wartości w pierwszym i drugim roku użytkowania, po czym w kolejnych latach spadki te są znacząco niższe. U innych natomiast proces ten przebiega równomiernie przez cały okres eksploatacji. Jakie czynniki mają wpływ na wartość końcową samochodu? Do najważniejszych zaliczyć można:
- cenę zakupu,
- rodzaj silnika,
- typ nadwozia,
- model pojazdu,
- przebieg,
- prestiż marki,
- trendy rynkowe
- stan techniczny.
Mówiąc najogólniej, najmniej na wartości tracą popularne modele, o funkcjonalnych nadwoziach i małolitrażowych silnikach. Po drugiej stronie plasują się pojazdy droższe lub zakupione na dużych promocjach, wyposażone w silniki o wysokiej pojemności lub skomplikowanej konstrukcji. Wartości rezydualne samochodów tego typu są zasadniczo niższe, a ich spadek – zdecydowanie szybszy.
Jak zachować wysoką wartość rezydualną samochodu?
Powyżej przedstawiliśmy czynniki, które mają największy wpływ na wartość rezydualną samochodu. Podpowiadają one, co można zrobić, by uzyskać lepszą cenę w momencie odsprzedaży auta. Trzeba tu wskazać przede wszystkim na sposób eksploatacji samochodu. Aby utrzymać wysoką wartość należy dbać o stan techniczny pojazdu, jego wygląd oraz dokumentację serwisową. Regularne przeglądy i wymiana części eksploatacyjnych zgodnie z zaleceniami producenta pozwalają utrzymać pojazd w dobrej kondycji, co ma bezpośredni wpływ na jego wartość na rynku wtórnym. Należy również unikać nadmiernej eksploatacji, zwłaszcza jazdy agresywnej, gwałtownego przyspieszania i hamowania, które przyspieszają zużycie silnika, skrzyni biegów oraz układu hamulcowego.
Jak obliczyć wartość rezydualną samochodu?
Kluczowe znaczenie dla oszacowania ceny sprzedaży auta w przyszłości ma określenie współczynnika informującego o tym, ile konkretny model traci na wartości z biegiem lat. Najczęściej wyliczenie wartości rezydualnej zleca się więc specjalistom – rzeczoznawcom i wyspecjalizowanym podmiotom analizującym trendy rynkowe. Jeśli nie potrzebujemy precyzyjnych danych i chcemy jedynie oszacować przybliżoną wartość samochodu za np. 3, 5, 7 lat, możemy skorzystać z popularnych portali z ogłoszeniami samochodów z rynku wtórnego. Samo wyliczenie przybliżonej ceny auta w momencie sprzedaży nie jest trudne. Dla przykładu, jeśli wiemy, że nowe auto kosztuje 70 000 zł, a po 3 latach model ten zachowuje 60% wartości, wystarczy dokonać mnożenia (70 000 x 0,6 = 42 000).
Wartość rezydualna auta – sposób na oszczędności we flocie
Określenie końcowej wartości pojazdu ma istotne znaczenie dla firmy, chcącej po kilku latach wymienić samochód na inny model. Prawdziwie kluczowego znaczenia nabiera jednak w przypadku firm posiadających większą flotę pojazdów. Dlaczego?
Nierozważny zakup kilkudziesięciu czy kilkuset pojazdów może narazić budżet przedsiębiorstwa na poważne straty. Wybór odpowiednich modeli może jednak stać się narzędziem jego optymalizacji i źródłem sporych oszczędności. Te nie zawsze muszą przy tym oznaczać zakup modelu najtańszego czy najbardziej ekonomicznego pod kątem spalania. Czynnikiem, który warto tu wziąć pod uwagę, jest właśnie wartość rezydualna samochodu. Najlepiej zobrazować to na przykładzie.
Manager floty decyduje się na zakup samochodu za 45 tys. zł, dla którego wartość rezydualna – liczona w okresie 3-letnim – wynosi 50%. Po upływie tego czasu będzie on mógł sprzedać auto za połowę ceny, a więc za 22,5 tys. zł. W innym przypadku wybiera jednak pojazd o 10 tys. zł droższy, a więc za 55 tys. zł, ale z wartością rezydualną 60%. Po analogicznym okresie użytkowania sprzeda auto za 33 tys. zł.
Jest jeszcze jeden czynnik związany z wartością rezydualną samochodu, który manager floty powinien uwzględnić, decydując się na wybór konkretnych modeli. Chodzi tu o kwestię ubezpieczenia. Choć nie jest bezpośrednim czynnikiem decydującym o wysokości składki. Jest jednak istotna przy ustalaniu wartości pojazdu, zwłaszcza w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży. Firmy ubezpieczeniowe określają wtedy aktualną wartość rynkową auta, a jeśli jego wartość rezydualna jest wysoka, odszkodowanie może być korzystniejsze.
Dla osób korzystających z leasingu lub kredytu samochodowego znaczenie ma także ubezpieczenie GAP, które chroni przed stratą finansową w przypadku szybkiej utraty wartości pojazdu. Jeśli auto ma dobrą wartość rezydualną, ryzyko poniesienia dużej straty jest mniejsze. Wpływ na wysokość składki może mieć także to, że samochody wolniej tracące na wartości często są lepiej utrzymane, co zmniejsza ryzyko szkód i może przełożyć się na korzystniejsze warunki ubezpieczenia.
Podejmując decyzję o rozbudowie, czy wymianie floty, warto uczynić to w szerszej perspektywie i uwzględnić wartość pojazdów nie tylko w chwili ich zakupu, ale i po skończonym okresie użytkowania.
