Urządzenia pokładowe OBU (On-Board Unit) i ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacji) – czym się różnią?

Urządzenia pokładowe pozwalają kompleksowo zarządzać flotą i wspierać codzienną pracę każdego Fleet Managera. Konieczność wyboru między technologią OBU i ZSL potrafi jednak wprawić w zakłopotanie. Przedstawiamy najważniejsze zalety obu rodzajów urządzeń i różnice, jakie je dzielą.

Efektywne zarządzanie flotą dzięki urządzeniom pokładowym

Urządzenie lokalizacyjne montowane w samochodzie może stać się bardzo przydatnym narzędziem. Dzięki niemu Fleet Manager otrzymuje szybki dostęp do historii tras przejechanych przez swoich kierowców, a także wgląd do bieżących raportów dotyczących czasu pracy i wszystkich parametrów jazdy.

Dodatkowo, jeśli zgodnie z nowym Rozporządzeniem Ministerstwa Finansów i wdrożeniem systemu poboru opłat e-TOLL, jesteś zobowiązany do przesyłania danych lokalizacyjnych swoich pojazdów, urządzenie pokładowe OBU lub ZSL oferowane przez dopuszczonego dostawcę Flotman będzie ogromnym ułatwieniem dla Twojej pracy.

Zewnętrzny System Lokalizacji (ZSL) – dla kogo?

Zewnętrzny system lokalizacyjny (ZSL) to nic innego jak urządzenie montowane na stałe w ukryciu pojazdu. Można bez problemu zsynchronizować go z rozmaitymi systemami i czujnikami, dzięki czemu jako fleet manager zyskasz duże możliwości w zakresie kompleksowej kontroli floty, w tym m.in. dostęp do raportów dotyczących stylu jazdy każdego z Twoich kierowców. ZSL jest urządzeniem bezobsługowym, opartym na transmisji satelitarnej. Dane lokalizacyjne przesyłane są do systemu automatycznie, a opłaty w ramach e-TOLL naliczane na podstawie przejechanego odcinka drogi.

Urządzenia ZSL możesz zamówić w pakietach BASIC, STANDARD I PROFESSIONAL (w ramach zakupu lub leasingu). Warto zwrócić uwagę, że instalacja urządzenia ukrytego ZSL wpływa na zabezpieczenie pojazdu oraz może wpłynąć pozytywnie na wysokość stawki ubezpieczenia pojazdu.

Urządzenia pokładowe OBU – najważniejsze zalety

OBU to urządzenie pokładowe o niewielkich gabarytach, które każdy kierowca może zamontować samodzielnie w użytkowanym przez siebie samochodzie (np. do złącza OBD lub pod zapalniczkę), bez konieczności ingerowania w pojazd czy odwiedzania zakładu operatora. Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość swobodnego przenoszenia urządzenia między samochodami. W kontekście e-TOLL należy jednak pamiętać o tym, aby zmianę wprowadzić również w systemie.

Urządzenie OBU jest dużo tańszym rozwiązaniem, ale oferującym ograniczone możliwości w zakresie monitorowania floty. Podobnie jak ZSL, jest bezobsługowe i może zostać z łatwością zsynchronizowane z systemem poboru opłat e-TOLL. Oba rodzaje urządzeń posiadają odbiornik GNSS, jednostkę zabezpieczającą SAM, a także akumulator, który zasila je w przypadku braku prądu. W przypadku OBU szybkość działania jest jednak uzależniona od mocy baterii i stanu jej naładowania.

Urządzenie pokładowe OBU czy ZSL – które wybrać?

Urządzenia pokładowe OBU i ZSL mają wiele cech wspólnych, ale dzielą je też pewne znaczące różnice. Zastanawiając się, które z rozwiązań wybrać, przewoźnicy powinni kierować się swoimi indywidualnymi potrzebami, ale także wielkością floty i budżetem przeznaczonym na inwestycje.

Urządzenia On-Board Unit są tańsze, mniejsze i ogólnodostępne, ale ich przypadkowe odpięcie od zasilania niesie ryzyko narażenia się na dodatkowe koszty, w tym mandaty. Zewnętrzny System Lokalizacji wymaga montażu po stronie specjalisty natomiast gwarantuje większą niezawodność i jest znacznie bardziej funkcjonalne.

Przeczytaj więcej o urządzeniach OBU/ZSL

Urządzenie pokładowe OBU oraz ZSL pod obsługę systemu e-TOLL

W związku z obowiązującym systemem poboru opłat e-toll przypominamy, że masz możliwość odliczenia opłat poniesionych w 2021 roku na zakup oraz obsługę urządzeń pokładowych OBU oraz ZSL. Wybierając urządzenia Flotman z obsługą e-TOLL zyskujesz jednocześnie monitoring pojazdów GPS, kontrolę zużycia paliwa, archiwizację danych oraz historie przebytych przez pojazd tras.