Unijne przepisy w zakresie emisji CO2, czyli jakich samochodów nie będzie można sprzedawać?
Na początku 2021 roku na terenie Unii Europejskiej zaczęły obowiązywać restrykcyjne normy dotyczące emisji spalin w pojazdach osobowych – Euro 6d ISC-FCM. Co zmiana ta oznacza dla kierowców i koncernów motoryzacyjnych? Co stanie się z autami, które nie spełniają nowych obostrzeń?
Najnowsze przepisy dotyczące emisji spalin obowiązują aktualnie w każdym kraju związkowym Unii Europejskiej. Choć na pierwszy rzut oka różnice między Euro 6d ISC-FCM a obowiązującą do 31 grudnia 2020 roku, tymczasową normą Euro 6d-Temp, wydają się jedynie kosmetyczne, tak naprawdę z aktualnymi wymogami wiąże się szereg istotnych ograniczeń. Mogą one negatywnie wpłynąć na wiele ważnych sektorów rynku motoryzacyjnego. W szerszej perspektywie – mogą doprowadzić nawet do ostatecznego pożegnania silników spalinowych, które zostaną zastąpione przez bardziej ekologiczne pojazdy elektryczne lub hybrydowe.
Co zmienia norma Euro 6d ISC-FCM i jakie niesie ze sobą ograniczenia?
Normy emisji z 2021 roku dopuszczają do ruchu wyłącznie te pojazdy z silnikiem Diesla, które generują podczas jazdy nie więcej niż 114 mg/km tlenków azotu (NOx) (to aż 54 mg mniej niż w roku 2020). To, czy dane auto spełnia powyższe kryterium, jest testowane najpierw w warunkach laboratoryjnych. Okazuje się jednak, że wyniki badań przeprowadzonych w stacjach diagnostycznych bywają znacznie przekłamane, co ma związek z odmiennymi warunkami eksploatacji pojazdu.
W związku z tymi właśnie różnicami norma emisji Euro oznaczona symbolem 6d ISC-FCM dopuszcza przekroczenie wartości maksymalnej, laboratoryjnej (wynoszącej od roku 2017 niezmiennie 80 mg/km) o 1,4 raza. Co jednak istotne, dla porównania, w poprzednich latach, a więc w czasie obowiązywania tymczasowych standardów, dopuszczalny współczynnik przekroczenia normy wynosił jeszcze 2,1, a więc o 0,7 więcej.
Data (typ homologacji) | Data (pierwsza rejestracja) | CO | THC | VOC | NO x |
HC+NO x |
P | PN [#/km] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Diesel |
|||||||||
Euro 1† | lipiec 1992 | styczeń 1993 | 2.72 (3.16) | – | – | – | 0.97 (1.13) | 0.14 (0.18) | – |
Euro 2 | styczeń 1996 | styczeń 1997 | 1.0 | – | – | – | 0.7 | 0.08 | – |
Euro 3 | styczeń 2000 | styczeń 2001 | 0.66 | – | – | 0.50 | 0.56 | 0.05 | – |
Euro 4 | styczeń 2005 | styczeń 2006 | 0.50 | – | – | 0.25 | 0.30 | 0.025 | – |
Euro 5a | pażdziernik 2009 | styczeń 2011 | 0.50 | – | – | 0.180 | 0.230 | 0.005 | – |
Euro 5b | październik 2011 | styczeń 2013 | 0.50 | – | – | 0.180 | 0.230 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6b | październik 2014 | październik 2015 | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6c | – | październik 2018 | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6d-Temp | październik 2017 | październik 2019 | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6d | styczeń 2020 | styczeń 2021 | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Benzyna |
|||||||||
Euro 1† | lipiec 1992 | styczeń 1993 | 2.72 (3.16) | – | – | – | 0.97 (1.13) | – | – |
Euro 2 | styczeń 1996 | styczeń 1997 | 2.2 | – | – | – | 0.5 | – | – |
Euro 3 | styczeń 2000 | styczeń 2001 | 2.3 | 0.20 | – | 0.15 | – | – | – |
Euro 4 | styczeń 2005 | styczeń 2006 | 1.0 | 0.10 | – | 0.08 | – | – | – |
Euro 5a | październik 2009 | styczeń 2011 | 1.0 | 0.10 | 0.068 | 0.060 | – | 0.005** | – |
Euro 5b | październik 2011 | styczeń 2013 | 1.0 | 0.10 | 0.068 | 0.060 | – | 0.0045** | – |
Euro 6b | październik 2014 | październik 2015 | 1.0 | 0.10 | 0.068 | 0.060 | – | 0.0045** | 6×1011*** |
Euro 6c | – | październik 2018 | 1.0 | 0.10 | 0.068 | 0.060 | – | 0.0045** | 6×1011 |
Euro 6d-Temp | październik 2017 | październik 2019 | 1.0 | 0.10 | 0.068 | 0.060 | – | 0.0045** | 6×1011 |
Euro 6d | styczeń 2020 | styczeń 2021 | 1.0 | 0.10 | 0.068 | 0.060 | – | 0.0045** | 6×1011 |
Benzyna i diesel |
|||||||||
Euro 7(propozycja) | 2025 | 2025 | 0.1 to 0.3 | 0.030 | |||||
Dane pochodzą z: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
System monitorowania emisji spalin – zbędna konieczność?
Powyższa zmiana wiąże się z koniecznością przebudowy systemu oczyszczania spalin, zarówno w starszych, jak i nowych pojazdach, które od tej pory muszą na swoim pokładzie posiadać specjalną aparaturę monitorującą zużycie paliwa (lub energii elektrycznej). Na jej podstawie będzie można ocenić, jak dane auto spisuje się na drodze w porównaniu do wyników testów RDE (Real Driving Emissions).
Samochody niespełniające najnowszych norm emisji spalin Euro 6d nie mogą być, od 1 stycznia bieżącego roku, dopuszczone do ruchu drogowego. Oznacza to spore kłopoty nie tylko dla kierowców, ale także dealerów. Ci drudzy są bowiem coraz częściej zmuszeni do szukania nabywców poza granicami Unii Europejskiej. Dotyczy to tych pojazdów, które nie zostały zarejestrowane przed 1 stycznia 2021 r. Jednak właściciele, którzy spóźnili się z rejestracją, mogą sprzedawać auta z nieaktualną homologacją jeszcze do końca 2021 r, natomiast warunek ten dotyczy tylko 10% pojazdów spośród końcowej, ubiegłorocznej serii.
Normy emisji 2021: wyjątki
Obowiązujące przepisy uwzględniają kilka innych wyjątków. Wyśrubowanych standardów nie muszą spełniać pojazdy opancerzone, przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych i wózków inwalidzkich, a także bankowozy i karawany. Mniej powodów do zmartwień mają również kierowcy i producenci pojazdów powyżej 3,5 tony – norma Euro 6 dla samochodów ciężarowych obowiązywać zacznie dopiero za rok.
Warto zauważyć, że już w pierwszej połowie 2020 roku, a więc jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów przez Parlament Europejski, sprzedaż aut na terenie UE zmalała o ponad 20% względem roku poprzedniego. Czy w związku z regularnie zaostrzanymi normami można spodziewać się spadku cen nowych pojazdów? A może to zapowiedź rychłego końca samochodów z silnikami spalinowymi? Czas pokaże.
Co zamiast pojazdów spalinowych? Czy samochody elektryczne są w tym momencie opłacalne dla firmowej floty? Sprawdź w artykule pt.: „Samochód elektryczny – ulgi dla posiadaczy: źródło oszczędności dla floty?”!