Blog

Transport do 3,5 tony a tachograf — wymagania 2023 roku

20 stycznia 2023 | Flotman | Kategorie: Aplikacja Flotman Poradnik Fleet Managera zwiekszenie-dmc-pojazdu

Od 2023 obowiązują kolejne punkty przegłosowanych przez Komisję Europejską przepisów, znanych jako Pakiet mobilności. Nakładają one nowe obowiązki na kierowców poruszających się pojazdami o DMC do 3,5 tony. Co to oznacza dla przedsiębiorstw transportowych? Co dokładnie się zmieni? Odpowiadamy.

transport-do-3,5-tony-wymagania

Transport do 3,5 tony – wymagania w 2023 roku

Od 21 sierpnia 2020 obowiązuje szeroko komentowany przez flotowców i branżowych ekspertów Pakiet Mobilności, którego kolejne przepisy zostają wprowadzane systematycznie. Według Komisji Europejskiej celem zmian w międzynarodowym prawie transportowym jest zachowanie równowagi między bezpieczeństwem kierowców, sprawiedliwością społeczną i zrównoważoną gospodarką, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb rynkowych i gospodarczych krajów Unii Europejskiej (UE).

Największą zmianą w stosunku do 2021 i 2022 roku jest objęcie przepisami kierowców realizujących międzynarodowy transport do 3,5 tony. Wymagania w 2023 roku mają zastosowanie do takich kwestii jak:

  • ewidencjonowanie czasu pracy kierowców,
  • limity dobowe związane z maksymalnym czasem jazdy kierowcy (nie więcej niż 9 godzin dziennie),
  • obowiązkowe licencje wspólnotowe dla przewoźników posiadających flotę pojazdów od 2,5 tony do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym,
  • wymiana analogowych tachografów na sprzęt nowszej generacji.

Sprawdź „Kary za brak legalizacji (kalibracji) tachografu”.

Licencje wspólnotowe i tachografy 2. generacji – to warto wiedzieć

Do 2023 roku licencja wspólnotowa dotyczyła tylko pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Od 1 stycznia bieżącego roku stała się obowiązkowa także w przypadku pojazdów o DMC do 3,5 tony realizujących transport komercyjny na terenie Unii Europejskiej. Złożenie wniosku o wydanie licencji wspólnotowej powinno być poprzedzone uzyskaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w kraju macierzystym. Przewoźnik musi również posiadać co najmniej jeden pojazd wydany w państwie, w którym ma siedzibę i wykonywać czynności związane z pojazdami przy użyciu odpowiedniego wyposażenia technicznego i urządzeń w bazie operacyjnej znajdującej się w tym państwie UE.

Wykonywanie zleceń międzynarodowych bez uzyskania licencji wspólnotowej może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym karą pieniężną w wysokości nawet 600 000 zł.

Tachograf jest urządzeniem, które rejestruje dane dotyczące ruchu i czasu zatrzymania wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. To „czarna skrzynka” pojazdów ciężarowych. Pozwala na monitorowanie podróży i ewidencjonowanie czasu pracy kierowców ciężarówek, zgodnie z wymaganiami Pakietu Mobilności. Od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie pojazdy (kategorii M2, M3, N2, N3) rejestrowane po raz pierwszy będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf w wersji 2 (G2V2).

Zwiększenie DMC pojazdu – czy to możliwe?

Ograniczenie, które odnosi się do zredukowania czasu pracy kierowców (zwłaszcza w nocy), sprawia, że kierowcy mogą realizować w ciągu doby mniej przewozów niż przed wprowadzeniem Pakietu Mobilności. U wielu osób rodzi to pytanie, czy możliwe jest zwiększenie DMC pojazdu, aby poprawić jego ładowność. Co na to prawo? Zgodnie z przepisami, nie ma możliwości zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej ciężarówki. Wartości wagowe określone dla każdego pojazdu są bezwzględne. Producenci ustalają te limity, aby uchronić Cię i Twoich kierowców przed poważnymi konsekwencjami. Zwiększenie DMC pojazdu może spowodować m.in.:

  • utratę ładunku prowadząca do potencjalnych wypadków drogowych,
  • zmniejszoną zdolność manewrowania,
  • trudności w hamowaniu z powodu wydłużenia drogi hamowania
  • awarię opony z powodu szybkiego zużycia,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Na pewno zainteresuje Cię również: „Paliwa alternatywne w transporcie. Przegląd paliw”.

transport-do-3,5-tony

Obowiązek posiadania tachografu w pojazdach do 2,5 tony

Z tą zmianą poczekamy do 2026 roku. Komisja Europejska wprowadziła bowiem 3-letni okres przejściowy, w którym kierowcy mają okazję na dokładne zapoznanie się z przepisami i przystosowanie swojej floty do nowych okoliczności.

zarzadzanie-flota-flotman