zwiekszenie-dmc-pojazdu
|

Transport do 3,5 tony a tachograf

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie ważne zmiany dotyczące obowiązkowego stosowania tachografów w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony. To efekt wdrażania unijnego Pakietu Mobilności, który stopniowo zaostrza przepisy dla przewoźników realizujących międzynarodowy transport drogowy. Sprawdź, jakie nowe obowiązki czekają branżę transportową w 2025 roku.

transport-do-3,5-tony-wymagania

Licencje wspólnotowe dla transportu  do 3.5 tony  – kogo obowiązują?

Już od 1 stycznia 2023 roku każdy przewoźnik, który realizuje międzynarodowy transport pojazdami o DMC od 2,5 do 3,5 tony, musi posiadać licencję wspólnotową. Jej uzyskanie jest możliwe po otrzymaniu krajowego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. To oznacza, że firma transportowa powinna mieć:

  • co najmniej jeden pojazd zarejestrowany w kraju siedziby,
  • odpowiednią bazę operacyjną spełniającą wymogi ustawowe.

Te formalności to kluczowy krok w legalnym prowadzeniu działalności transportowej na terenie Unii Europejskiej.

Sprawdź „Kary za brak legalizacji (kalibracji) tachografu”.

Obowiązkowe tachografy w pojazdach do 3,5 tony – co warto wiedzieć?

Tachograf jest urządzeniem, które rejestruje dane dotyczące ruchu i czasu zatrzymania wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. To „czarna skrzynka” pojazdów ciężarowych. Pozwala na monitorowanie podróży i ewidencjonowanie czasu pracy kierowców ciężarówek, zgodnie z wymaganiami Pakietu Mobilności. Od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie pojazdy (kategorii M2, M3, N2, N3) rejestrowane po raz pierwszy musiały zostać wyposażone w inteligentny tachograf w wersji 2 (G2V2).

Największa zmiana czeka branżę od 1 lipca 2026 roku. Od tego dnia każdy pojazd o DMC od 2,5 do 3,5 tony, wykorzystywany w międzynarodowym transporcie towarowym, będzie musiał być wyposażony w tachograf. Dotyczy to zarówno nowych, jak i używanych pojazdów, które uczestniczą w przewozach międzynarodowych. Tachograf będzie obowiązkowy do rejestrowania:

  • czasu pracy kierowcy,
  • przerw i odpoczynków,
  • danych dotyczących przekroczenia granic.

Zwiększenie DMC pojazdu – czy to możliwe?

Ograniczenie, które odnosi się do zredukowania czasu pracy kierowców (zwłaszcza w nocy), sprawia, że kierowcy mogą realizować w ciągu doby mniej przewozów niż przed wprowadzeniem Pakietu Mobilności. U wielu osób rodzi to pytanie, czy możliwe jest zwiększenie DMC pojazdu, aby poprawić jego ładowność. Co na to prawo? Zgodnie z przepisami, nie ma możliwości zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej ciężarówki. Wartości wagowe określone dla każdego pojazdu są bezwzględne. Producenci ustalają te limity, aby uchronić Cię i Twoich kierowców przed poważnymi konsekwencjami. Zwiększenie DMC pojazdu może spowodować m.in.:

  • utratę ładunku prowadząca do potencjalnych wypadków drogowych,
  • zmniejszoną zdolność manewrowania,
  • trudności w hamowaniu z powodu wydłużenia drogi hamowania
  • awarię opony z powodu szybkiego zużycia,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Na pewno zainteresuje Cię również: „Paliwa alternatywne w transporcie. Przegląd paliw”.

Harmonogram wprowadzania tachografów G2V2 – kluczowe daty

Unijne przepisy jasno określają, jak będzie wyglądało stopniowe wdrażanie tachografów drugiej generacji (G2V2). Kluczowe terminy to:

  • 21 sierpnia 2023 r. – nowe pojazdy o DMC powyżej 3,5 t muszą mieć tachograf G2V2.
  • do 31 grudnia 2024 r. – starsze pojazdy (zarejestrowane przed 15 czerwca 2019 r.) muszą wymienić stare tachografy (analogowe i cyfrowe) na G2V2. Przewidziano okres przejściowy do 28 lutego 2025 roku, podczas którego właściciel pojazdu uniknie mandatu za niedostosowanie się do nowych przepisów.
  • 21 sierpnia 2025 r. – obowiązkowa wymiana tachografów w pojazdach zarejestrowanych między 15 czerwca 2019 r. a 21 sierpnia 2023 r.
  • 1 lipca 2026 r. – tachograf G2V2 wymagany we wszystkich pojazdach do 3,5 tony w transporcie międzynarodowym.

Kary za brak tachografu – ile wynoszą?

Po zakończeniu okresu przejściowego, czyli od 1 marca 2025 roku, brak wymaganego tachografu w pojeździe będzie skutkował surowymi sankcjami. Przykładowe kary to:

  • Polska – mandat do 12 000 zł,
  • Francja – kara finansowa do 30 000 euro i możliwość kary więzienia do roku.

To pokazuje, jak poważnie traktowane są przepisy dotyczące tachografów w transporcie międzynarodowym.

transport-do-3,5-tony

Przygotuj swoją firmę transportową na nowe przepisy w 2025 roku

Zmiany w zakresie obowiązku stosowania tachografów w pojazdach do 3,5 tony to rewolucja dla branży transportowej. Aby uniknąć wysokich kar, warto już teraz monitorować harmonogram wdrażania tachografów G2V2 i odpowiednio wcześniej dostosować flotę do nowych wymagań. Przestrzeganie nowych przepisów to nie tylko obowiązek, ale także element budowania wiarygodności firmy na rynku europejskim.