Tachograf w busie z przyczepą? Co na to przepisy
Zgodnie z prawem unijnym i krajowym kabiny ciężarówek i busów muszą być wyposażone w urządzenia rejestrujące zwane tachografami. Wymogi te nie dla wszystkich są jednak przejrzyste. Wątpliwości budzi m.in. kwestia tego, czy tachograf jest wymagany w busie z przyczepą? Odpowiadamy.

Tachografy w busach
Zgodnie z regulacjami określonymi w rozporządzeniu WE nr 561/2006 stosowanie tachografów w 2023 roku jest obowiązkowe w transporcie drogowym towarów pojazdami o masie powyżej 3,5 tony (C+E). Wymóg ma na celu:
- poprawę warunków pracy zawodowych kierowców,
- zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,
- zapewnienie uczciwej konkurencji między przewoźnikami.
Dotyczy osób poruszających się:
- pojazdami ciężarowymi powyżej 3,5 tony (wraz z przyczepami),
- busami wyposażonymi w więcej niż 8 miejsc pasażerskich.
Pojazdy kategorii B+E — czy potrzebny jest tachograf?
Nie, o ile transport nie ma charakteru zarobkowego. Przypadki, w których tachograf nie jest obowiązkowy, obejmują:
- busy z lawetą (świadczące przewóz w ramach pomocy drogowej),
- zespoły pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.
- busy lub vany posiadające od 10 do 17 miejsc siedzących (łącznie z siedzeniem kierowcy), używane wyłącznie do niekomercyjnego przewozu osób,
- pojazdy o maksymalnej dozwolonej prędkości nieprzekraczającej 40 km/h.
Tachografy w busach od sierpnia 2023 — co się zmieni?
Unijny Pakiet Mobilności, którego postanowienia są sukcesywnie wdrażane od kilku lat (to właśnie w nim znajdziemy przepisy odnoszące się m.in. do czasu jazdy i odpoczynków kierowców), nakłada na fleet managerów i kierowców kolejne wymogi. Od 21 sierpnia 2023 tachografy w busach B+E będą musiały spełniać określone wymagania techniczne. Mowa o urządzeniach 2. generacji — tzw. Smart II.
To jednak nie wszystko. Do 21 sierpnia wszystkie pojazdy w ruchu międzynarodowym, które obecnie posiadają inteligentne tachografy 1. generacji, muszą przejść modernizację. Co to oznacza? Konieczność zakupu i zamontowania odpowiednich urządzeń. Również w tym przypadku z przepisów wyłączone będą busy realizujące transport krajowy.
Więcej informacji na temat obowiązku posiadania tachografu i ewidencji czasu pracy kierowców znajdziesz w naszym artykule: „Kto musi mieć tachograf w 2023 roku? Kiedy tachograf jest obowiązkowy?”.
Szukasz systemu, który wesprze zarządzanie danymi z tachografów? Sprawdź Flotman App
Tachografy to nie wszystko. Jakie dokumenty są niezbędne?
Realizując przejazdy komercyjne pojazdami o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, musisz również pamiętać o wyrobieniu i posiadaniu następujących dokumentów:
- licencji na wykonywanie zawodu przewoźnika (dotyczy krajowego przewozu zarobkowego),
- licencji wspólnotowej (europejska wymagana jest do wykonywania międzynarodowych przewozów handlowych),
- zaświadczeniu o międzynarodowym przewozie drogowym towarów (jest wymagane przy wykonywaniu transportu na użytek własny),
- kartach do tachografu cyfrowego: osobne dla przedsiębiorcy i kierowców.
Brak któregoś z nich może skutkować nałożeniem na kierowcę wysokiej kary pieniężnej (o wysokości do nawet kilku tysiącach złotych) podczas kontroli (zarówno drogowej, jak i stacjonarnej). Pamiętaj, że zarówno Ty, jako fleet manager, jak i osoba odpowiedzialna za organizację przewozów w Twojej firmie, również możecie zostać ukarani mandatem.
Należy liczyć się również z karami administracyjnymi. Dotyczą one m.in. przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej, za co grozi mandat w wysokości 500 zł za każdy nadmiarowy kilogram ładunku.
Sprawdź także: „Ile wynosi czas pracy kierowcy zawodowego w 2023?”
Bus z przyczepą a tachograf — podsumowanie
Odpowiedź na pytanie, czy tachograf w busie z przyczepą jest obowiązkowy, jeśli DMC przekracza 3,5 tony, będzie twierdząca. Warto jednak wspomnieć, że przepis ten ma zmienić się w 2026 roku. Wówczas obowiązek posiadania urządzenia rejestrującego dotyczył będzie także zespołu pojazdów o masie całkowitej do 2,5 tony (a więc zaliczanych do kategorii B+E). Obejmie on busy, vany i inne pojazdy przeznaczone do komercyjnego przewozu towarów i osób.
