Blog

RAPORT TRENDÓW FLOTOWYCH 2021: wynajem długoterminowy dla firm

25 maja 2021 | Flotman | Kategorie: Trendy w zarządzaniu flotą

Od kilku lat rosnącą popularnością wśród przedsiębiorców cieszy się długoterminowy wynajem samochodów dla firm. Dzięki temu rozwiązaniu można powiększyć służbową flotę bez potrzeby zakupu pojazdów na własność. Jak ów trend przedstawiał się w minionym roku? Sprawdzamy.

W zeszłym roku publikowaliśmy Raport Flotowy 2020 dotyczący najmu długoterminowego samochodów dla firm. Co zmieniło się od tego czasu? Jakie nowe trendy pojawiły się za sprawą pandemii? Sprawdzamy!

Czym jest długoterminowy wynajem samochodów dla firm?

Zanim przejdziemy do statystyk, na początek kilka faktów. Długoterminowy wynajem samochodów dla firm to nic innego jak sposób dzierżawy samochodów osobowych i ciężarowych przez określony przez leasingodawcę (najczęściej firmę z branży CFM) okres (wynoszący od 24 miesięcy do 4 lat).

Usługa kierowana jest zarówno w stronę małych przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji, których flota składa się nawet z kilkuset pojazdów. Rozwiązanie to dostępne jest w dwóch wariantach: Full Serwis Leasing oraz Leasing z serwisem. Czym się różnią?

Full Serwis Leasing to usługa, w ramach której leasingobiorca dostaje pełne wsparcie serwisowe. Zawiera się ona w czynszu leasingowym i obejmuje m.in.:

  • przegląd i obsługę techniczną,
  • wymianę opon,
  • raportowanie i kontrolę pojazdów,
  • dostęp do samochodów zastępczych w przypadku awarii.

Leasing z serwisem (zwany również leasingiem niepełnym) wykupuje się i opłaca w ramach comiesięcznego abonamentu. W tym przypadku leasingobiorca może skorzystać z finansowania i wybranych usług dodatkowych – najczęściej dwóch lub trzech (np. obsługi ubezpieczeniowej i assistance). Ponadto jedna z nich musi być serwisem mechanicznym. Długoterminowe wypożyczalnie samochodów dla firm kierują to rozwiązanie przede wszystkim do klientów posiadających mniej liczną flotę.

Wynajem długoterminowy dla firm w dobie pandemii

Ubiegły rok stanowił dla całego rynku motoryzacyjnego niemałe wyzwanie. Spowolnienie gospodarcze wynikające z pandemii COVID-19 spowodowało największy w historii spadek sprzedaży nowych samochodów. W samej tylko Polsce między 1 stycznia a 31 grudnia 2020 roku z salonów wyjechało o 127 tys. mniej pojazdów osobowych niż rok wcześniej (jest to spadek aż o 22,9%).

Mimo utrudnień wynajem długoterminowy dla firm zdołał jednak utrzymać wzrost z lat poprzednich. Wg danych opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) rok 2020 zakończył się wzrostem o 2%, co świadczy o stale rosnącym zapotrzebowaniu przedsiębiorców na tę właśnie usługę.

Dane z I kwartału napawają jeszcze większym optymizmem. W miesiącach od stycznia do marca na polskie drogi wyjechało o 10 tys. nowych pojazdów więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Za blisko 72% udziału w tej formie finansowania odpowiadali klienci instytucjonalni. Co czwarty nowo zakupiony samochód (24,9%) znajduje się w wynajmie długoterminowym (jest to wzrost o 0,9% w skali roku).

Największą popularnością cieszy się usługa Full Service Leasing, której tempo wzrostu, już trzeci kwartał z rzędu, utrzymuje się na zbliżonym poziomie 2%. Dla porównania, w I kwartale roku 2020 łączna liczba aut w tej usłudze wynosiła o 7,7% więcej względem IV kwartału 2019.

Długoterminowy wynajem samochodów dla firm – co dalej?

Nie ma wątpliwości, że pandemia COVID-19 odcisnęła znaczące piętno na branży motoryzacyjnej, w tym także flotowej. Analizując powyższe dane, można jednak zauważyć, że rynek wynajmu długoterminowego powoli zaczyna odbudowywać się po trwającym kilkanaście miesięcy kryzysie, czego dowód stanowi najświeższy raport opublikowany 18 maja przez PZWLP.

Eksperci przewidują, że w kolejnych kwartałach możemy mieć  do czynienia z dynamicznymi wzrostami w zakresie nabywania przez przedsiębiorców nowych aut w usłudze leasingowej. Czy długoterminowe wypożyczalnie samochodów dla firm mogą zatem odetchnąć z ulgą i z większym optymizmem patrzeć w przyszłość? Wiele na to wskazuje.