RAPORT TRENDÓW FLOTOWYCH 2020 (CZ. 3): wynajem długoterminowy dla firm
Coraz większy odsetek polskich przedsiębiorców decyduje się na rozbudowę floty pojazdów służbowych. Ów trend nie zawsze jest jednak równoznaczny z zakupem nowych samochodów. Od kilku lat, na popularności zyskuje usługa wynajmu długoterminowego. Przedstawiamy jak kształtuje się ten rynek w Polsce.
Wynajem długoterminowy dla firm: rekordowy rok 2019
Miniony rok był dla branży flotowej niewątpliwie wymagający. Zmiany przepisów podatkowych w zakresie rozliczania pojazdów służbowych czy wdrożenie nowego standardu rachunkowości, rodziły obawy o zwolnienie dynamiki rozwoju i spadek sprzedaży samochodów. Stało się jednak przeciwnie. Liczba pojazdów zakupionych przez podmioty gospodarcze w 2019 r. nie tylko utrzymała się na poziomie z 2018 r. Znacząco go przewyższyła, ustanawiając nowy rekord sprzedaży, w liczbie 392,6 tys. nowych samochodów (wzrost o 2,1%). Niemałą rolę odegrał w tym wynajem długoterminowy dla firm.
Jak wynika z raportu sporządzonego przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, liczba aut zakupionych na potrzeby tejże usługi wzrosła aż o 6,1 % w porównaniu do poprzedniego roku. Warto tutaj zaznaczyć, że była to jedyna forma finansowania pojazdów, która przez cały ubiegły rok utrzymała tendencję wzrostową. Pozostałe – kredyt, zakup samochodu ze środków własnych i klasyczny leasing finansowy – po uwzględnieniu okresów spadkowych wygenerowały łączny wzrost sprzedaży o wartości zaledwie 1%.
Główne trendy w zakresie wynajmu długoterminowego
Jak dowodzą przytoczone wyżej dane, wynajem długoterminowy dla firm stanowił w ubiegłym roku główną siłę napędową sprzedaży pojazdów służbowych. Jaka forma tej usługi cieszy się największym uznaniem polskich przedsiębiorców? Spośród dwóch usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego, zdecydowanie częściej wybieraną opcją jest Full Service Leasing, a więc wariant gwarantujący stałe koszty i pełną obsługę pojazdu. Leasing z Serwisem, a więc uproszczona forma usługi, odpowiadała w 2019 r. za jedynie 5,6% wszystkich pojazdów finansowanych przez wynajem długoterminowy. Po jakie pojazdy polscy przedsiębiorcy sięgali najczęściej?
Z przytoczonego wyżej raportu wynika, że w gronie najpopularniejszych samochodów w ramach tej usługi, znalazły się takie modele, jak: Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Opel Astra, Ford Focus i Skoda Fabia. Co ciekawe, coraz większą część z nich stanowią te z ekologicznymi napędami. Po dwuprocentowym wzroście w stosunku do 2018 r., zajmują one obecnie 3,6 % floty wynajmu długoterminowego. Jeśli natomiast chodzi o charakter branży, w 2019 r. kształtowali ją tacy czołowi gracze, jak: Arval Polska, LeasePlan Polska, Alphabet Polska i mLeasing.
Czytaj więcej na naszym blogu >> Wynajem aut dla firm >>
Czynniki stojące za popularnością wynajmu długoterminowego
Czy wynajem długoterminowy się opłaca? Jak obrazują trendy, coraz większa liczba przedsiębiorców udziela twierdzącej odpowiedzi na to pytanie. Badania przedstawione w Barometrze Flotowym pokazały, że to właśnie względy finansowe stanowią główną motywację przedsiębiorców, decydujących się na skorzystanie z usługi wynajmu długoterminowego. Brak konieczności inwestowania jednorazowo dużego kapitału, zwolnienie z samodzielnego opłacania ubezpieczenia OC, Assistance, przeglądów czy napraw – to najczęstsze czynniki, przemawiające za atrakcyjnością usługi.
Dodatkowo o tym, czy wynajem długoterminowy się opłaca, przesądza często podejście przedsiębiorców do kwestii własności pojazdów. Przeniesienie na firmę zewnętrzną kwestii zabezpieczenia ich wartości rezydualnej, a także wszelkich czynności administracyjnych, działa niewątpliwie na korzyść wspomnianej usługi.
Spośród wielu form finansowania pojazdów, na prowadzenie wysuwa się bez wątpienia wynajem długoterminowy. Czy to się opłaca? Przytoczone wyżej liczby oraz tendencje, obserwowane na rynku flotowym, stanowią najlepszą odpowiedź na to pytanie.