Obowiązkowa wymiana tachografów bez wsparcia finansowego od rządu
- Do końca 2024 roku wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony w ruchu międzynarodowym muszą mieć tachografy 2. generacji.
- Nie przewidziano wsparcia finansowego od rządu, mimo oczekiwań przewoźników
- Ministerstwo Infrastruktury oferuje pomoc techniczną i doradztwo
Kogo dotyczą nowe przepisy i jakie są kluczowe daty?
Obowiązek wymiany tachografów dotyczy przedsiębiorstw realizujących przewozy międzynarodowe pojazdami o masie przekraczającej 2,5 tony. Wprowadzenie nowych urządzeń ma na celu harmonizację standardów bezpieczeństwa w UE, co oznacza, że firmy transportowe muszą dostosować swoje floty zgodnie z następującym harmonogramem:
- Do grudnia 2024 roku wszystkie tachografy analogowe oraz cyfrowe G1 (montowane w pojazdach nowych do połowy czerwca 2019 roku) muszą zostać wymienione.
- Do sierpnia 2025 roku obowiązek wymiany obejmie również tachografy G2V1 (instalowane w nowych pojazdach od czerwca 2019 roku do sierpnia 2023 roku).
- Od 1 lipca 2026 roku tachografy staną się obowiązkowe w busach przeznaczonych do międzynarodowego przewozu zarobkowego rzeczy o DMC między 2,5 a 3,5 tony. Wprowadzenie tachografów w tych pojazdach będzie się wiązać również z koniecznością przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku, takich jak dla kierowców pojazdów ciężarowych.
Branża transportowa zmaga się z koniecznością przeznaczenia dużych środków finansowych na dostosowanie floty. W przypadku małych i średnich firm koszty te mogą być trudne do udźwignięcia, a brak wsparcia państwa powoduje, że przedsiębiorcy muszą szukać rozwiązań we własnym zakresie.
Brak dofinansowania – reakcje branży transportowej
Brak wsparcia finansowego na wymianę tachografów wzbudził wiele kontrowersji i obaw wśród przewoźników. Branża wskazuje na rosnące koszty działalności, na które składają się nie tylko wydatki na zakup i montaż nowych tachografów, ale także dodatkowe nakłady związane z ich obsługą oraz koniecznością przechowywania danych. Dla wielu przedsiębiorców wymóg ten oznacza znaczące ograniczenie dostępnych środków na rozwój oraz optymalizację działalności.
Ministerstwo Infrastruktury, odpowiadając na apele branży, oferuje wsparcie w formie informacyjnej i technicznej. Ma to na celu pomoc przedsiębiorcom w zrozumieniu wymogów, ale nie zmienia to faktu, że przewoźnicy muszą samodzielnie pokryć pełne koszty finansowe tej zmiany.
Potencjalne konsekwencje dla polskiego rynku transportowego
Branża transportowa wskazuje, że obowiązek wymiany tachografów bez wsparcia finansowego może mieć negatywny wpływ na kondycję sektora. Wiele małych firm może być zmuszonych do ograniczenia działalności, a w skrajnych przypadkach – do wycofania się z przewozów międzynarodowych. Konieczność samodzielnego finansowania wymiany tachografów może także skłonić przewoźników do ograniczenia liczby pojazdów, co z kolei wpływa na liczbę realizowanych zleceń, a więc i na przychody firmy.
Z uwagi na rosnące obciążenia finansowe, rynek transportowy może stanąć w obliczu wzrostu cen za usługi przewozowe, co odbije się na wielu sektorach zależnych od logistyki. Brak dopłat rodzi również pytania o konkurencyjność polskich przewoźników w stosunku do firm z innych krajów, które mogą korzystać z bardziej rozwiniętych systemów wsparcia finansowego.
Poznaj funkcjonalności dla transportu ciężkiego w Flotman App
Przedsiębiorcy mogą rozważyć różne alternatywy, które pomogą zoptymalizować koszty operacyjne. Nowoczesne narzędzia zarządzania flotą, takie jak Flotman App, mogą stanowić wsparcie w efektywnym zarządzaniu danymi tachograficznymi oraz optymalizacji kosztów wynikających z wymogów regulacyjnych. Dzięki takim rozwiązaniom firmy mogą lepiej planować swoje operacje, kontrolować czas pracy kierowców i minimalizować dodatkowe obciążenia, które wynikają z ręcznej obsługi danych.
Dowiedz się więcej: https://www.flotman.pl/obsluga-danych-z-tachografu/