sct_warszawa

Na czym polega efektywne zarządzanie flotą w warszawskiej Strefie Czystego Transportu (SCT)?

Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu (SCT), której celem jest ograniczenie emisji spalin w centrum miasta oraz poprawa jakości powietrza. SCT obejmuje obszary miasta, w których obowiązywać będą surowe normy emisji spalin, zmuszając przedsiębiorców i mieszkańców do dostosowania swoich pojazdów do nowych przepisów.

Normy euro: klucz do zrozumienia SCT

Strefa Czystego Transportu w Warszawie opiera się na europejskich normach emisji spalin, znanych jako normy euro. Określają one maksymalne dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (nox) i cząstki stałe (pm), dla różnych typów pojazdów. Normy euro są numerowane od euro 1 do euro 6, gdzie euro 6 jest najnowsze i najbardziej restrykcyjne.

Etapy wdrażania SCT

Wdrożenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie zostało podzielone na kilka etapów, które wprowadzają stopniowo coraz surowsze normy emisji dla pojazdów. Poznaj szczegóły każdego z nich dla samochodów osobowych posiadanych przez osoby mieszkające poza Warszawą oraz wszystkich aut zarejestrowanych po 1 stycznia 2024 roku.

Etap 1 (lipiec 2024):

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 2, rocznik 1997, maks. Wiek pojazdu: 27 lat.
  • Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 4, rocznik 2005, maks. Wiek pojazdu: 19 lat.

Etap 2 (2026):

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 3, rocznik 2000, maks. Wiek pojazdu: 26 lat.
  • Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 5, rocznik 2009, maks. Wiek pojazdu: 17 lat.

Etap 3 (2028):

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 4, rocznik 2005, maks. Wiek pojazdu: 23 lat.
  • Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 6, rocznik 2014, maks. Wiek pojazdu: 14 lat.

Etap 4 (2030):

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 5, rocznik 2009, maks. Wiek pojazdu: 21 lat.
  • Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 6dt, rocznik 2017, maks. Wiek pojazdu: 13 lat.

Etap 5 (2032):

  • Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 6, rocznik 2014, maks. Wiek pojazdu: 18 lat.
  • Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 6d, rocznik 2020, maks. Wiek pojazdu: 12 lat.

Źródło: https://transport.um.warszawa.pl/SCT.

strefa_czystego_transportu_warszawa

Kolejne kroki i rozwój SCT w Warszawie

Wprowadzenie SCT w Warszawie to tylko pierwszy krok w dłuższym procesie transformacji transportu miejskiego. W nadchodzących latach możemy się spodziewać m.in.:

Zaostrzenia norm emisji

W przyszłości normy emisji mogą zostać zaostrzone, zmuszając właścicieli pojazdów do dalszej modernizacji floty lub inwestycji w pojazdy elektryczne i hybrydowe.

Rozszerzenia stref SCT

Obszar objęty SCT może zostać rozszerzony na kolejne dzielnice Warszawy, co zwiększy liczbę pojazdów podlegających restrykcjom.

Inwestycji w infrastrukturę

Miasto planuje inwestować w infrastrukturę wspierającą ekologiczne formy transportu, takie jak stacje ładowania pojazdów elektrycznych i ścieżki rowerowe.

Programy wsparcia

Mogą zostać uruchomione programy wsparcia finansowego dla przedsiębiorców i mieszkańców, którzy zdecydują się na wymianę starych pojazdów na bardziej ekologiczne.

System Flotman wspiera przedsiębiorców w kontekście SCT

W kontekście wprowadzanych zmian, system Flotman oferuje rozwiązania, które pomagają przedsiębiorcom efektywnie zarządzać flotą i dostosować się do nowych wymogów wspomnianej Strefy Czystego Powietrza. W jaki sposób?

Geofencing

Flotman pozwala na tworzenie wirtualnych stref geofencingu wokół obszarów SCT. Dzięki temu — gdy pojazd zbliża się do strefy lub ją opuszcza, zarządca floty otrzymuje natychmiastowy alert. Pozwala to na:

  • bieżące monitorowanie ruchu pojazdów,
  • unikanie naruszeń przepisów.

Dowiedz się, czym dokładnie jest geofencing: https://www.flotman.pl/blog/flota-w-polu-czyli-czym-jest-geofencing/.

Alerty w czasie rzeczywistym

System Flotman generuje alerty w czasie rzeczywistym, informujące o wjazdach i wyjazdach pojazdów ze stref geofencingu. Są one kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami i szybkiego reagowania na ewentualne problemy.

Raportowanie emisji CO2

Flotman umożliwia szczegółowe raportowanie emisji CO2 dla każdego pojazdu we flocie. Dzięki tym raportom przedsiębiorcy mogą monitorować i analizować emisje, co pozwala na podejmowanie działań mających na celu ich redukcję.

Optymalizacja tras i zarządzanie paliwem

System telematyczny Flotman oferuje narzędzia do optymalizacji tras i zarządzania paliwem, co pomaga w zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Dzięki temu flota może działać bardziej efektywnie, co jest kluczowe w kontekście nowych przepisów dotyczącego tego rodzaju stref.

Poznaj zasady działania sondy paliwowej Flotman: https://www.flotman.pl/system-flotman/sonda-paliwowa/.

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 roku oznacza nowe wymagania dotyczące emisji spalin dla szerokiego zakresu pojazdów. Technologia Flotman dzięki zaawansowanym funkcjom geofencingu i alertów stanowi istotne i wartościowe narzędzie dla przedsiębiorców, którzy muszą dostosować swoje floty do tych wymogów.

Przyszłe kroki obejmują dalsze:

  • zaostrzanie norm emisji,
  • rozszerzenie stref SCT,
  • inwestycje w infrastrukturę ekologiczną.

Dla przedsiębiorców kluczowe będzie nie tylko dostosowanie się do nowych przepisów, ale także efektywne zarządzanie flotą w sposób, który minimalizuje emisje i koszty operacyjne. System Flotman oferuje dostęp do modułów i raportów, które mogą pomóc w realizacji tych celów, zapewniając zgodność z przepisami i poprawiając efektywność zarządzania flotą.

Masz pytania dotyczące systemu Flotman? Napisz lub zadzwoń: https://www.flotman.pl/kontakt/.