Na czym polega efektywne zarządzanie flotą w warszawskiej Strefie Czystego Transportu (SCT)?
Od 1 lipca 2024 roku w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu (SCT), której celem jest ograniczenie emisji spalin w centrum miasta oraz poprawa jakości powietrza. SCT obejmuje obszary miasta, w których obowiązywać będą surowe normy emisji spalin, zmuszając przedsiębiorców i mieszkańców do dostosowania swoich pojazdów do nowych przepisów.
Normy euro: klucz do zrozumienia SCT
Strefa Czystego Transportu w Warszawie opiera się na europejskich normach emisji spalin, znanych jako normy euro. Określają one maksymalne dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (nox) i cząstki stałe (pm), dla różnych typów pojazdów. Normy euro są numerowane od euro 1 do euro 6, gdzie euro 6 jest najnowsze i najbardziej restrykcyjne.
Etapy wdrażania SCT
Wdrożenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie zostało podzielone na kilka etapów, które wprowadzają stopniowo coraz surowsze normy emisji dla pojazdów. Poznaj szczegóły każdego z nich dla samochodów osobowych posiadanych przez osoby mieszkające poza Warszawą oraz wszystkich aut zarejestrowanych po 1 stycznia 2024 roku.
Etap 1 (lipiec 2024):
- Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 2, rocznik 1997, maks. Wiek pojazdu: 27 lat.
- Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 4, rocznik 2005, maks. Wiek pojazdu: 19 lat.
Etap 2 (2026):
- Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 3, rocznik 2000, maks. Wiek pojazdu: 26 lat.
- Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 5, rocznik 2009, maks. Wiek pojazdu: 17 lat.
Etap 3 (2028):
- Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 4, rocznik 2005, maks. Wiek pojazdu: 23 lat.
- Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 6, rocznik 2014, maks. Wiek pojazdu: 14 lat.
Etap 4 (2030):
- Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 5, rocznik 2009, maks. Wiek pojazdu: 21 lat.
- Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 6dt, rocznik 2017, maks. Wiek pojazdu: 13 lat.
Etap 5 (2032):
- Pojazdy z silnikiem benzynowym: norma euro 6, rocznik 2014, maks. Wiek pojazdu: 18 lat.
- Pojazdy z silnikiem diesla: norma euro 6d, rocznik 2020, maks. Wiek pojazdu: 12 lat.
Źródło: https://transport.um.warszawa.pl/SCT.
Kolejne kroki i rozwój SCT w Warszawie
Wprowadzenie SCT w Warszawie to tylko pierwszy krok w dłuższym procesie transformacji transportu miejskiego. W nadchodzących latach możemy się spodziewać m.in.:
Zaostrzenia norm emisji
W przyszłości normy emisji mogą zostać zaostrzone, zmuszając właścicieli pojazdów do dalszej modernizacji floty lub inwestycji w pojazdy elektryczne i hybrydowe.
Rozszerzenia stref SCT
Obszar objęty SCT może zostać rozszerzony na kolejne dzielnice Warszawy, co zwiększy liczbę pojazdów podlegających restrykcjom.
Inwestycji w infrastrukturę
Miasto planuje inwestować w infrastrukturę wspierającą ekologiczne formy transportu, takie jak stacje ładowania pojazdów elektrycznych i ścieżki rowerowe.
Programy wsparcia
Mogą zostać uruchomione programy wsparcia finansowego dla przedsiębiorców i mieszkańców, którzy zdecydują się na wymianę starych pojazdów na bardziej ekologiczne.
System Flotman wspiera przedsiębiorców w kontekście SCT
W kontekście wprowadzanych zmian, system Flotman oferuje rozwiązania, które pomagają przedsiębiorcom efektywnie zarządzać flotą i dostosować się do nowych wymogów wspomnianej Strefy Czystego Powietrza. W jaki sposób?
Geofencing
Flotman pozwala na tworzenie wirtualnych stref geofencingu wokół obszarów SCT. Dzięki temu — gdy pojazd zbliża się do strefy lub ją opuszcza, zarządca floty otrzymuje natychmiastowy alert. Pozwala to na:
- bieżące monitorowanie ruchu pojazdów,
- unikanie naruszeń przepisów.
Dowiedz się, czym dokładnie jest geofencing: https://www.flotman.pl/blog/flota-w-polu-czyli-czym-jest-geofencing/.
Alerty w czasie rzeczywistym
System Flotman generuje alerty w czasie rzeczywistym, informujące o wjazdach i wyjazdach pojazdów ze stref geofencingu. Są one kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami i szybkiego reagowania na ewentualne problemy.
Raportowanie emisji CO2
Flotman umożliwia szczegółowe raportowanie emisji CO2 dla każdego pojazdu we flocie. Dzięki tym raportom przedsiębiorcy mogą monitorować i analizować emisje, co pozwala na podejmowanie działań mających na celu ich redukcję.
Optymalizacja tras i zarządzanie paliwem
System telematyczny Flotman oferuje narzędzia do optymalizacji tras i zarządzania paliwem, co pomaga w zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Dzięki temu flota może działać bardziej efektywnie, co jest kluczowe w kontekście nowych przepisów dotyczącego tego rodzaju stref.
Poznaj zasady działania sondy paliwowej Flotman: https://www.flotman.pl/system-flotman/sonda-paliwowa/.
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie od 1 lipca 2024 roku oznacza nowe wymagania dotyczące emisji spalin dla szerokiego zakresu pojazdów. Technologia Flotman dzięki zaawansowanym funkcjom geofencingu i alertów stanowi istotne i wartościowe narzędzie dla przedsiębiorców, którzy muszą dostosować swoje floty do tych wymogów.
Przyszłe kroki obejmują dalsze:
- zaostrzanie norm emisji,
- rozszerzenie stref SCT,
- inwestycje w infrastrukturę ekologiczną.
Dla przedsiębiorców kluczowe będzie nie tylko dostosowanie się do nowych przepisów, ale także efektywne zarządzanie flotą w sposób, który minimalizuje emisje i koszty operacyjne. System Flotman oferuje dostęp do modułów i raportów, które mogą pomóc w realizacji tych celów, zapewniając zgodność z przepisami i poprawiając efektywność zarządzania flotą.
Masz pytania dotyczące systemu Flotman? Napisz lub zadzwoń: https://www.flotman.pl/kontakt/.