Monitoring GPS floty a RODO – jakie dane można wykorzystywać?

Monitoring GPS floty a RODO – jakie dane można wykorzystywać?

Monitoring GPS i lokalizowanie pojazdów to jedno z najpopularniejszych narzędzi nadzoru i kontroli aut służbowych. Przy dużej efektywności, sięganie po niego wiąże się jednak z pewnymi wątpliwościami, szczególnie w świetle unijnego rozporządzenia RODO. Jakie dane z monitoringu można wykorzystywać w zamyśle jego twórców i jakie obowiązki nakłada ten akt prawny na pracodawców?

Prawo do prywatności w praktyce wykonywania pracy

Pracodawca ma prawo do zorganizowania pracy w sposób umożliwiający pełne wykorzystanie przewidzianego na nią czasu oraz właściwe użytkowanie udostępnionych pracownikowi narzędzi. To jedno z podstawowych uprawnień, przysługujących każdemu przedsiębiorcy. W przypadku posiadacza floty pojazdów nabiera ono szczególnego znaczenia. Często realizowane jest bowiem poprzez monitoring pojazdów i ich lokalizacji.

Z drugiej strony jawi się niezbywalne prawo pracowników, jakim jest ochrona i poszanowanie ich życia prywatnego. Uprawnienie to zabezpieczone jest szeregiem gwarancji, mających swoje źródło w konstytucji, a także w wielu doniosłych rangą umowach międzynarodowych. Wśród nich szczególne znaczenie ma RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE,  obowiązujące od  25. maja 2018 r. W jaki sposób reguluje ono relacje między dwoma wspomnianymi powyżej wartościami? Jakie obowiązki ten akt prawny nakłada na właścicieli flot samochodowych, korzystających z usług lokalizacji GPS?

RODO w zarządzaniu flotą

Obowiązki pracodawcy dotyczące ochrony danych osobowych podczas monitoringu GPS

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nie zabrania instalowania we flocie pojazdów systemu lokalizacji GPS. Aby jednak jego użytkowanie było zgodne z prawem, pracodawca zobowiązany jest spełnić kilka podstawowych warunków.

Obowiązek informacyjny managera floty nie sprowadza się jednak wyłącznie do sporządzenia stosownego dokumentu. Poza nim flotowiec zobowiązany jest również do umieszczenia w widocznym miejscu auta symbolu obrazkowego, informującego o urządzeniu monitorującym trasę pojazdu.

Kluczowy wymóg – precyzyjne określenie celów monitoringu

Wyczerpujące poinformowanie kierowców o umieszczeniu we flocie samochodowej urządzeń lokalizujących posiada niezmiernie ważne znaczenie dla legalności systemu monitoringu GPS.

Ten warunek nie będzie jednak spełniony bez istnienia szczególnych okoliczności, uprawniających do zastosowania lokalizatorów. Z tego też względu, pracodawca musi jasno i precyzyjnie określić cel zainstalowania w pojazdach systemu monitoringu.

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

Co szczególnie istotne, rejestrowane dane muszą bezwzględnie mieścić się w celu, w jakim jest to niezbędne dla zapewnienia sprawnej organizacji pracy. Co więcej, cel przetwarzania informacji określony w dokumentacji musi być rzeczywiście zgodny z rejestrowanymi danymi. Co to oznacza?

Przykład:  flotowiec nie może wykorzystywać informacji pozyskanych z monitoringu GPS dla ochrony mienia, podczas gdy w regulaminie pracy jako cel wskazał lepszą organizację czasu pracy za sprawą optymalizacji tras.

Należy więc pamiętać, aby cele zawarte w regulaminie pracy, czy polityce flotowej były spójne z realnym wykorzystaniem informacji z monitoringu GPS.

Oprócz tego sam proces zbierania danych powinien przebiegać w sposób rzetelny i przejrzysty, a jego zasady powinny być jasno określone i dostępne dla pracownika.

Poznaj skuteczne rozwiązania Flotman

Dopuszczalny zakres danych pozyskiwanych w monitoringu GPS

Kwestią budzącą najwięcej wątpliwości w związku z monitoringiem GPS we flocie pojazdów, jest zakres pozyskiwanych  danych. Jak można przypuszczać, nie jest on nieograniczony. Wręcz przeciwnie – istnieją informacje, do których dostęp jest przez autorów rozporządzenia pilnie strzeżony. Jakie wobec tego dane pracodawca może legalnie pozyskiwać w związku ze stosowaniem systemu GPS?

Wbrew wszelkim obawom, nie mają one wrażliwego charakteru. Do dostępnych dla managera informacji zaliczają się wyłącznie te dotyczące stylu jazdy danego kierowcy, a także sposobu użytkowania przez niego pojazdu. Idąc tą drogą, pracodawca może zyskać informacje o tym:

  • gdzie konkretny pracownik tankuje,
  • gdzie organizuje sobie postój czy aktualnie przebywa.

Co istotne, uprawnienie to posiada zastosowanie także podczas wykorzystywania pojazdów służbowych do celów prywatnych.

Prawa pracodawcy do wykorzystywania danych z monitoringu

Pozyskiwanie i przechowywanie informacji o sposobie wywiązywania się pracowników ze zleconych im obowiązków to jedno. Dla istoty monitoringu daleko ważniejsze znaczenie ma jednak potencjalna możliwość oraz zasady ich wykorzystywania. Kwestia ta budzi sporo obaw i wątpliwości zarówno wśród kierowców, jak i nadzorujących ich pracę fleet managerów. Jak zagadnienie to ujęte zostało w aspekcie prawnym?

Otóż w myśl rozporządzenia RODO, pracodawca nie ma prawa do wykorzystywania danych pozyskiwanych w monitoringu GPS. Wyjątkiem od tej reguły są sytuacje np. kradzieże samochodu, czy okoliczności wymagające ustalenia odpowiedzialności za jego uszkodzenie.

Legalność użycia monitoringu GPS we flocie pojazdów po wejściu w życie RODO, budzi wiele obaw i niejasności. W rzeczywistości jednak kwestia ta nie jest tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać. Wyraźne oznakowanie urządzeń lokalizacyjnych, określenie celu  i zasad ich użycia – to zasady, o jakich musi pamiętać każdy właściciel floty samochodowej.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat RODO w zarządzaniu flotą? Sprawdź inne nasze artykuły!