obowiazek-stosowania-tachografu
|

Kto musi mieć tachograf w 2025? Kiedy tachograf jest obowiązkowy?

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące tachografów w pojazdach ciężarowych i autobusach. Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, wszystkie pojazdy uczestniczące w międzynarodowym transporcie drogowym muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Nowe tachografy oferują zaawansowane funkcje, takie jak automatyczna rejestracja przekroczeń granic, rejestrowanie operacji załadunku i rozładunku oraz możliwość zdalnej komunikacji z organami kontrolnymi. Celem tych zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.

od-kiedy-tachograf-jest-obowiazkowy

Obowiązek stosowania tachografu — kogo dotyczy?

Tachograf to urządzenie rejestrujące czas prowadzenia pojazdu i okresy odpoczynku oraz innej aktywności podejmowanej przez kierowcę pojazdu ciężkiego. Zadaniem tachografu jest zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz zapewnienie uczciwej konkurencji i bezpieczeństwa ruchu drogowego. System ten obowiązuje w 53 państwach, obejmujących całą Europę oraz Turcję i kraje WNP (Rosyjska Wspólnota Niepodległych Państw).

Kiedy tachograf jest obowiązkowy? Obecnie instalacja tych urządzeń dotyczy:

  • wszystkich nowych pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, jeżeli są one przeznaczone do przewozu towarów,
  • busów pasażerskich, na których pokładzie znajduje się więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą).

Od kiedy tachograf drugiej generacji jest obowiązkowy i jakie wprowadza zmiany?

Inteligentny tachograf w drugiej wersji będzie montowany w nowo rejestrowanych pojazdach od sierpnia 2023 r., a w już zarejestrowanych pojazdach wykonujących międzynarodowy transport drogowy najpóźniej do 28 lutego 202

  • do 31 grudnia 2024 r.  –  dla pojazdów wyposażonych w analogowy lub cyfrowy nieinteligentny tachograf
    Aby umożliwić przewoźnikom dostosowanie się do nowych wymagań, Komisja Europejska w porozumieniu z państwami członkowskimi wprowadziła okres przejściowy od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku. W tym czasie służby kontrolne skupiają się na edukowaniu kierowców i przewoźników o obowiązku wymiany tachografów, rezygnując z nakładania kar finansowych. Po upływie tego okresu, brak wymaganego tachografu może skutkować karami finansowymi oraz uniemożliwieniem dalszego świadczenia międzynarodowych przewozów drogowych.
     
  • Do 18 sierpnia 2025 r. – dla pojazdów wyposażonych w inteligentny tachograf w wersji 1.
    Unia Europejska nie przewiduje dla tego terminu żadnego okresu przejściowego. 

Ponadto, od 1 lipca 2026 r. obowiązek posiadania tachografu drugiej generacji będzie dotyczył wszystkich pojazdów powyżej 2,5 tony w międzynarodowym transporcie drogowym lub przewozach kabotażowych.

Zaleca się, aby przewoźnicy nie odkładali wymiany tachografów na ostatnią chwilę, gdyż może to prowadzić do problemów z dostępnością urządzeń oraz terminami w warsztatach serwisowych. Wczesne dostosowanie się do nowych wymogów pozwoli na uniknięcie potencjalnych sankcji oraz zapewni ciągłość działalności transportowej.

Urządzenia te będą wykorzystywane już nie tylko do egzekwowania czasu jazdy i odpoczynku, ale także kabotażu i delegowania. Dodanych zostanie szereg funkcjonalności, aby umożliwić inspektorom odczytywanie większej ilości informacji zdalnie, przy użyciu nowatorskiej technologii DSRC. Inne funkcje, które zostaną wprowadzone wraz z tachografami drugiej generacji to:

  • możliwość sprawdzania ruchu transgranicznego za pomocą satelitarnego systemu pozycjonowania,
  • weryfikacja czasu i miejsca załadunku oraz rozładunku towaru,
  • możliwość aktualizacji oprogramowania tachografów w razie zmian w przepisach.


Sprawdź: Jak odczytać plik DDD z tachografu?”.

obowiazek-posiadania-tachografu

Tachografy nie tylko z poczucia obowiązku

Od kiedy tachograf jest obowiązkowy, stał się nieodzownym elementem krajowego i międzynarodowego bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz cennym narzędziem dla operatorów flot transportu towarowego i pasażerskiego. Przejście na tachografy drugiej generacji wydaje się więc kolejnym niezbędnym krokiem sprzyjającym jeszcze lepszemu usprawnieniu międzynarodowego ruchu i wyeliminowaniu niebezpiecznych nadużyć. A jak będzie w praktyce? Czas pokaże.

Czy wiesz, jakie obowiązują kary za brak legalizacji (kalibracji) tachografu?