Kto musi mieć tachograf w 2025? Kiedy tachograf jest obowiązkowy?
Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące tachografów w pojazdach ciężarowych i autobusach. Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, wszystkie pojazdy uczestniczące w międzynarodowym transporcie drogowym muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Nowe tachografy oferują zaawansowane funkcje, takie jak automatyczna rejestracja przekroczeń granic, rejestrowanie operacji załadunku i rozładunku oraz możliwość zdalnej komunikacji z organami kontrolnymi. Celem tych zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.
Obowiązek stosowania tachografu — kogo dotyczy?
Tachograf to urządzenie rejestrujące czas prowadzenia pojazdu i okresy odpoczynku oraz innej aktywności podejmowanej przez kierowcę pojazdu ciężkiego. Zadaniem tachografu jest zapobieganie zmęczeniu kierowców oraz zapewnienie uczciwej konkurencji i bezpieczeństwa ruchu drogowego. System ten obowiązuje w 53 państwach, obejmujących całą Europę oraz Turcję i kraje WNP (Rosyjska Wspólnota Niepodległych Państw).
Kiedy tachograf jest obowiązkowy? Obecnie instalacja tych urządzeń dotyczy:
- wszystkich nowych pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, jeżeli są one przeznaczone do przewozu towarów,
- busów pasażerskich, na których pokładzie znajduje się więcej niż 9 osób (łącznie z kierowcą).
Od kiedy tachograf drugiej generacji jest obowiązkowy i jakie wprowadza zmiany?
Inteligentny tachograf w drugiej wersji będzie montowany w nowo rejestrowanych pojazdach od sierpnia 2023 r., a w już zarejestrowanych pojazdach wykonujących międzynarodowy transport drogowy najpóźniej do 28 lutego 202
- do 31 grudnia 2024 r. – dla pojazdów wyposażonych w analogowy lub cyfrowy nieinteligentny tachograf
Aby umożliwić przewoźnikom dostosowanie się do nowych wymagań, Komisja Europejska w porozumieniu z państwami członkowskimi wprowadziła okres przejściowy od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku. W tym czasie służby kontrolne skupiają się na edukowaniu kierowców i przewoźników o obowiązku wymiany tachografów, rezygnując z nakładania kar finansowych. Po upływie tego okresu, brak wymaganego tachografu może skutkować karami finansowymi oraz uniemożliwieniem dalszego świadczenia międzynarodowych przewozów drogowych. - Do 18 sierpnia 2025 r. – dla pojazdów wyposażonych w inteligentny tachograf w wersji 1.
Unia Europejska nie przewiduje dla tego terminu żadnego okresu przejściowego.
Ponadto, od 1 lipca 2026 r. obowiązek posiadania tachografu drugiej generacji będzie dotyczył wszystkich pojazdów powyżej 2,5 tony w międzynarodowym transporcie drogowym lub przewozach kabotażowych.
Zaleca się, aby przewoźnicy nie odkładali wymiany tachografów na ostatnią chwilę, gdyż może to prowadzić do problemów z dostępnością urządzeń oraz terminami w warsztatach serwisowych. Wczesne dostosowanie się do nowych wymogów pozwoli na uniknięcie potencjalnych sankcji oraz zapewni ciągłość działalności transportowej.
Urządzenia te będą wykorzystywane już nie tylko do egzekwowania czasu jazdy i odpoczynku, ale także kabotażu i delegowania. Dodanych zostanie szereg funkcjonalności, aby umożliwić inspektorom odczytywanie większej ilości informacji zdalnie, przy użyciu nowatorskiej technologii DSRC. Inne funkcje, które zostaną wprowadzone wraz z tachografami drugiej generacji to:
- możliwość sprawdzania ruchu transgranicznego za pomocą satelitarnego systemu pozycjonowania,
- weryfikacja czasu i miejsca załadunku oraz rozładunku towaru,
- możliwość aktualizacji oprogramowania tachografów w razie zmian w przepisach.
Czy potrzebujesz systemu, który zapewni Twojej flocie pełną zgodność z przepisami?
Sprawdź: „Jak odczytać plik DDD z tachografu?”.

Tachografy nie tylko z poczucia obowiązku
Od kiedy tachograf jest obowiązkowy, stał się nieodzownym elementem krajowego i międzynarodowego bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz cennym narzędziem dla operatorów flot transportu towarowego i pasażerskiego. Przejście na tachografy drugiej generacji wydaje się więc kolejnym niezbędnym krokiem sprzyjającym jeszcze lepszemu usprawnieniu międzynarodowego ruchu i wyeliminowaniu niebezpiecznych nadużyć. A jak będzie w praktyce? Czas pokaże.
Czy wiesz, jakie obowiązują kary za brak legalizacji (kalibracji) tachografu?
Sprawdź system, który automatyzuje pracę z danymi z tachografów
