Kary za brak legalizacji (kalibracji) tachografu
Prawo jasno określa, kto potrzebuje tachografu, a grzywny za brak jego legalizacji sięgają nawet kilku tysięcy złotych. Z naszego artykułu dowiesz się między innymi, jak sprawdzić ważność tachografu, aby uniknąć kary oraz na czym polega procedura jego kalibracji.
W zasadzie wszystkie pojazdy lub zespoły pojazdów o masie większej niż 3,5 tony wymagają tachografu. Obowiązek ten jest określony w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 561/2006. Stosowanie tachografów cyfrowych jest obowiązkowe w krajach Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Tachograf cyfrowy a obowiązki fleet managera
Tachografy cyfrowe to niewielkie urządzenie wielkości radia samochodowego, montowane na desce rozdzielczej pojazdu i podpięte do złącza zapalniczki. Rejestrują następujące dane:
- przebytą odległość,
- punkt początkowy i końcowy,
- tożsamość kierowcy,
- aktywność kierowcy (jazda, przerwa, gotowość),
- potencjalne nadużycia i naruszenia prawa.
Oprócz wymogu wyposażenia każdego pojazdu w tachograf, na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek legalizacji urządzenia. Kalibracje tachografów powinny być zawsze przeprowadzane tylko przez zaufanych, wykwalifikowanych techników posiadających odpowiednie uprawnienia. Jest to ważne nie tylko ze względów bezpieczeństwa – właściwie wykonana procedura pozwoli uniknąć potencjalnych kar pieniężnych, a także przestojów w funkcjonowaniu firmy. Warto zaznaczyć, że w przypadku wykrycia nieprawidłowości mandat karny może zostać nałożony także na kierowcę.
Legalizacja tachografu – co ile należy ją wykonać?
Przedsiębiorca powinien być również świadomy, co ile powinna być przeprowadzana legalizacja tachografu. Co do zasady, pierwszą kalibrację należy wykonać do 14 dni od zakupu pojazdu (dotyczy to zarówno aut nowych, jak i używanych czy w leasingu). W trakcie procesu legalizacji technicy potwierdzają, że urządzenie może być legalnie użytkowane.
W przeciwieństwie do tachografów analogowych, w których głowica jest sprawdzana co dwa lata i ponownie kalibrowana co sześć lat, tachografy cyfrowe muszą być legalizowane co dwa lata, a dodatkowo:
- po każdej znaczącej naprawie (w szczególności skrzyni biegów),
- jeśli zmienił się numer rejestracyjny pojazdu,
- jeśli opony zostały wymienione na takie o większym obwodzie.
Jak przebiega legalizacja tachografu?
Legalizacja tachografu polega na weryfikacji zgodności lub aktualizacji danych zmagazynowanych w pamięci urządzenia. Podczas całej procedury technicy sprawdzają wiele różnych parametrów, w tym:
- numer VRN (numer rejestracyjny pojazdu),
- kod rejestrującego pojazd państwa,
- rozmiar opon,
- ustawienia ogranicznika prędkości,
- bieżący czas UTC,
- stan licznika kilometrów.
Sprawdź „Co należy wiedzieć o kartach do tachografów?”.
Jak sprawdzić ważność tachografu?
Jak sprawdzić, kiedy wykonana została ostatnia kalibracja tachografu? Pojazd, który przeszedł legalizację w sposób poprawny, zostaje oznaczony tabliczką potwierdzającą ważność tachografu. Zazwyczaj umieszczona jest ona na ramie drzwi od strony kierowcy lub bezpośrednio przy tachografie. Ponowną legalizację urządzenia należy wykonać przed określoną datą.
Legalizacji tachografu po terminie – czy to możliwe?
Choć w teorii i praktyce legalizacja tachografu po terminie jest możliwa, nie warto zwlekać z nią do ostatniej chwili. Odpowiedzialność za nieterminową kalibrację może kosztować przewoźnika oraz osobę zarządzającą transportem kolejno 1000 złotych i 2000 złotych. Każdy fleet manager, którego firma zajmuje się międzynarodowym przewozem towarem i usług, powinien zadbać o to, aby kalibracja i legalizacja tachografu przebiegły zgodnie z prawem, a także były wykonane terminowe.