Blog

Jakie paliwo na zimę wybrać? Przygotowanie floty na ujemne temperatury

12 listopada 2019 | Flotman | Kategorie: Poradnik Fleet Managera Jakie paliwo na zimę wybrać? Przygotowanie floty na ujemne temperatury

Niezwykle ważnym zadaniem fleet managera w procesie zarządzania flotą pojazdów jest przygotowanie ich do wymagających warunków zimowych. Wśród wielu kwestii, szczególne znaczenie posiada natomiast odpowiednie dobranie płynów eksploatacyjnych. Jakie paliwo na zimę wybrać oraz w jaki sposób przygotować flotę na tę porę roku?

Kontrola układu chłodzenia pojazdów

Jedną z ważniejszych kwestii w przygotowaniu floty, o jakiej należy pamiętać przed zimą, jest wymiana ogumienia w pojazdach – z pewnością nie trzeba o tym przypominać żadnemu doświadczonemu fleet managerowi. Tymczasem jest to zaledwie jedna z wielu czynności do wykonania przed nastaniem zimowego okresu. Pierwszą i najważniejszą, od której należy zacząć przegląd floty przed zimą, jest kontrola układu chłodzenia w pojazdach. Jaki płyn chłodniczy na zimę wybrać, aby nie uszkodzić tego wrażliwego układu i zapewnić jego prawidłowe działanie?

Właściwością, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, jest temperatura jej krzepnięcia. Większość płynów dostępnych na rynku zamarza w warunkach ok. -37°C i tyle optymalnie powinna wynosić ta wartość. Zbyt wysoka temperatura może prowadzić do zamarznięcia płynu podczas mrozów i w efekcie – uszkodzenia chłodnicy lub bloku silnika. To z kolei pociąga za sobą spore koszty dla funkcjonowania całej floty pojazdów.

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

Sprawdzenie płynu hamulcowego

Jeśli wiadomo już, jaki płyn chłodniczy na zimę sprawdzi się najlepiej, kolejnym elementem, który należy zbadać przed nastaniem zimowych przymrozków, jest układ hamulcowy. Co prawda wymiana płynu przed zimą nie jest konieczna. Standardowo producenci zalecają wykonywanie tego co dwa lata lub też względnie co 60 tys. przejechanych kilometrów. Warto jednak, aby przed nastaniem zimowego okresu zbadać jego stan i kondycję. Długo niezmieniany płyn hamulcowy może doprowadzić do awarii w najmniej spodziewanym momencie i tym samym – zaburzyć płynność funkcjonowania całej floty.

Co zrobić, aby tego uniknąć? Najlepszym rozwiązaniem jest skontrolowanie temperatury wrzenia płynu oraz zawartości w nim wody jeszcze w okresie jesiennym, bez czekania, aż temperatura spadnie poniżej 0°C. Stąd też ważne, aby planując harmonogram pracy floty na ostatni kwartał roku, uwzględnić w nim również przegląd pojazdów w warsztacie samochodowym.

Wybór paliwa na zimę

Kwestia, jaki płyn chłodniczy na zimę wybrać oraz jak zbadać układ chłodzenia pojazdów, posiada istotne znaczenie dla właściwego funkcjonowania floty w zimowych warunkach. Aby jednak było ono jak najbardziej efektywne, nie sposób pominąć elementu najważniejszego, jakim jest paliwo. Jak można się domyślić, wersja zimowa tego płynu różni się od tej przeznaczonej do użytkowania latem. Na czym polegają te różnice oraz jakie paliwo na zimę będzie najlepszym wyborem dla samochodów firmowych?

Otóż wszystko zależy od tego, czym są one napędzane. Jeśli chodzi o benzynę, jest ona najmniej problematycznym rozwiązaniem. W warunkach zimowych podwyższeniu ulega jedynie prężność pary, dlatego też zimowe paliwo posiada tę wartość nieco wyższą. Oprócz tego, wzbogacone jest też o dodatki pochłaniające wilgoć i zapobiegające rdzewieniu. Stosunkowo niewielkie zmiany występują w zimowych paliwach LPG – sprowadzają się one głównie do zwiększenia zawartości propanu.

Znacznie więcej problemów pojawia się przy olejach napędowych. W ich przypadku, kluczowe znaczenie posiada tzw. temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP), która znacząco różni się w zależności od okresu użytkowania paliwa. Tych natomiast można wymienić trzy – zimowy (-20°C), przejściowy (-10°C) oraz letni (0° C). Tak więc zastanawiając się, jakie paliwo na zimę wybrać dla floty pojazdów, należy uwzględnić sposób ich tankowania oraz panującą na zewnątrz temperaturę.

flotman kontakt

Okresy paliwowe

Jak zostało wspomniane przy okazji LPG, zgodnie z normą PN-EN 228:2005 regulującą kwestię paliw płynnych, rok można podzielić na trzy okresy:

  • letni – 1 maja – 30 września,
  • przejściowy – 1 – 31 października oraz 1 marca – 30 kwietnia,
  • zimowy – 1 listopada – 28 lutego.]

Analogicznie do powyższego podziału, istnieją także rodzaje paliw, przeznaczone do tankowania w poszczególnych okresach roku. Jakie paliwo na zimę wybrać i gdzie go szukać? Otóż obowiązek dostarczenia właściwego rodzaju benzyny czy oleju, spoczywa przede wszystkim na dostawcy. Dlatego też warto wybrać sprawdzonego producenta oraz wyposażyć flotę w karty paliwowe. Pozwoli to uniknąć ryzyka tankowania pojazdów niedostosowanym i słabym jakościowo paliwem, a w konsekwencji – uszkodzenia ich elementów.

Dostosowanie płynu do spryskiwaczy do zimowych warunków

Płyn chłodniczy, hamulcowy, paliwo – to elementy, o których najłatwiej pamiętać, planując jesienny przegląd floty. Jak się jednak okazuje – niejedyne, o których pamiętać należy. Jak przygotować samochód na zimę, aby nie zapomnieć o żadnym ważnym aspekcie?

Jednym ze sposobów jest zaplanowanie wszystkich niezbędnych czynności i uwzględnienie ich w procesie zarządzania flotą. Wśród nich, bez dwóch zdań powinna znaleźć się także wymiana płynu do spryskiwaczy szyb i reflektorów. Ten z pozoru mało istotny element posiada niezwykle ważne znaczenie. Zaszronione, pokryte śniegiem szyby, znacznie ograniczają widoczność, utrudniając prowadzenie pojazdu. Do tego zamarznięcie płynu może prowadzić do awarii pompki spryskiwacza, co z kolei przekłada się na wyższe koszty eksploatacyjne floty.

Dostosowanie samochodów firmowych do wymagających zimowych warunków, to jeden z ważniejszych procesów skutecznego zarządzania flotą pojazdów służbowych. Jak przygotować samochód na zimę, aby zagwarantować płynne funkcjonowanie floty i niezakłóconą realizację celów biznesowych? Podjęcie kilku prostych czynności znacząco ułatwi wykonanie tego zadania.