Grywalizacja w zarządzaniu flotą pojazdów
|

Grywalizacja – sposób na skuteczne zarządzanie flotą oraz personelem

Współcześnie kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest nie tyle jakość oferowanych produktów czy usług, co poziom zaangażowania tworzących je pracowników. Jak skutecznie motywować i podnieść wydajność ich pracy? Najlepszą strategią osiągnięcia tego celu jest grywalizacja. Co to takiego i jakie ma zastosowanie w zarządzaniu flotą pojazdów?

Czym jest grywalizacja i do czego służy?

Firma Gartner prognozuje, iż w 2018 r. rynek grywalizacji będzie wynosił ok. 5,5 mld dolarów. Eksperci ds. badań nad Internetem w raporcie Pew Research Center wyrażają przekonanie, że do 2020 r. grywalizacja będzie powszechnie używana przez menedżerów, zaś Harvard Business Review umieszcza ją na pierwszym miejscu trendów, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Czym jest ta zyskująca na popularności strategia i w czym tkwi jej fenomen? Grywalizacja to modyfikowanie zachowań ludzi przez zastosowanie mechanizmów znanych m.in. z gier fabularnych. Technika ta bazuje na leżącej w naturze człowieka chęci współzawodnictwa i zdobywania kolejnych trofeów. Poprzez uatrakcyjnienie pracownikom codziennych, rutynowych czynności, prowadzi do ich większego zaangażowania, a w konsekwencji – do wzrostu wydajności ich pracy. Grywalizację można wykorzystać w każdej branży. Okazuje się, że może ona usprawnić także np. system zarządzania flotą.

>> Grywalizacja dla kierowców – gra o większe bezpieczeństwo i zyski we flocie. Czytaj na blogu! >>

Skąd idea gier w marketingu?

Pojęcie grywalizacji rozpowszechniło się w 2010 r. za sprawą bujnego rozkwitu rynku gier komputerowych oraz ich rosnącej popularności. Rozmaite dane pokazują, że aż ok. 6 mln dorosłych Polaków poświęca grom co najmniej godzinę tygodniowo. Badacze dostrzegli w grach modele oddziaływania motywacyjnego, które postanowili przenieść do marketingu. Bazując na schemacie gier fabularnych (Role Playing Game), firmy zaczęły tworzyć własną gamę gier, zwłaszcza do celów rekrutacyjnych lub szkoleniowych.

Jedną z najczęściej spotykanych jest „Katastrofa lotnicza”. Gracze wcielają się w niej w rolę ocalałych i mając do dyspozycji zestaw przedmiotów, które udało im się odzyskać z wraku, muszą zadecydować o działaniach grupy po katastrofie. Z pozoru łatwy scenariusz skrywa w sobie wiele wymiarów, których interpretacja może dostarczyć cennych informacji na temat pracowników i ich predyspozycji.

Gry dodatkowo skonstruowane są tak, by rozwijać kompetencje, zwłaszcza umiejętności negocjacji, zarządzanie projektem, myślenie strategiczne i planowanie zadań, współpracę w zespole, umiejętności sprzedażowe i komunikacyjne oraz wiele innych.

Grywalizacja: system gratyfikacji w biznesie

W 2009 r. amerykańska agencja DARPA zorganizowała tzw. Red Balloon Challenge. Zadanie polegało na znalezieniu 10 czerwonych balonów meteorologicznych, rozmieszczonych na terytorium Stanów Zjednoczonych. Zwycięska drużyna w nagrodę miała otrzymać 40 000 dolarów. Na wykonanie zadania przeznaczono 7 dni – poprawną odpowiedź organizatorzy otrzymali już po niespełna 10 godzinach. Jak udało się tego dokonać?

Ogromną rolę odegrał system nagród. Zwycięska drużyna stworzyła jasny i motywujący system, w którym każdy za wykonanie czynności zbliżającej do rozwiązania otrzymywał określoną kwotę z wygranej nagrody.

Eksperyment ten pokazuje, jak ważne jest stosowanie systemu gratyfikacji. Nagrody wskazują pracownikom zachowania oraz standardy pracy oczekiwane przez firmę oraz wzmacniają je – wraz z nagrodą podwładny otrzymuje sygnał, iż określone działania są ważne i należy je powielać. Już sama taka informacja w znacznym stopniu motywuje do działania.

Pobierz darmowy dostęp do >> konta DEMO aplikacji Flotman >>

 

System nagradzania a zarządzanie flotą

Równie ważną rolę system gratyfikacji odgrywa w zarządzaniu flotą pojazdów. Poza większym komfortem pracy kierowców, stosunkowo niewielkim kosztem przynosi on korzyści dla całej firmy. Nagrody nie muszą bowiem wiązać się z dużym wydatkiem, a ich stosowanie może pociągnąć za sobą spore oszczędności.

Przykładowo obniżenie średniego spalania o 0,5–1 litr na 100 km nie jest wygórowanym osiągnięciem – w przeliczeniu zaś na liczbę pokonywanych rocznie kilometrów oraz ilość pojazdów oznacza niemałe oszczędności dla przedsiębiorstwa. Optymalizacji kosztów służy monitoring GPS pojazdów.

Przykładów motywowania pracowników może być wiele – dodatkowe kilometry do wykorzystania, wzrost szkoleń z zakresu bezpiecznej jazdy, czy też wyposażenie nowego samochodu np. w lepszy system nawigacyjny, który ułatwi pracę. Chcąc zyskać nagrodę, kierowcy będą dążyli do obniżenia kosztów użytkowania pojazdu oraz ekonomicznej i bezpiecznej jazdy, co generuje zyski dla całej firmy.

Monitorowanie pojazdów – jak to działa w praktyce?

Eksperci przyznają zgodnie, że największym wyzwaniem, stojącym przed specjalistami ds. zarządzania flotą w 2018 r., będzie podnoszenie poziomu bezpieczeństwa. Skutecznym sposobem osiągnięcia tego celu jest bez wątpienia monitoring GPS i system lokalizacji floty – badania wykazują, że już sama świadomość monitorowania pojazdów wpływa na zachowanie kierowców. Czy jednak jest to jedyny sposób?

Tutaj właśnie zastosowanie znajduje grywalizacja. Dysponując danymi, jakie dostarcza monitoring GPS pojazdów, można określić pożądany model zachowań na drodze, a w następnej kolejności stworzyć grę, w której będą one punktowane, a najlepsi „gracze” otrzymają nagrodę za swoje wyniki.

Platforma rywalizacji pracowników – niczym w grze komputerowej – pozwoli nie tylko generować zyski z posiadania floty, ale i zaoszczędzić kwoty rzędu nawet 250 tys. zł w skali kwartału. Taką sumę należałoby objąć redukcją kosztów po ewentualnym poważnym wypadku, zaistniałym w warunkach braku monitoringu GPS pojazdów. Grywalizacja dostarcza więc nie tylko motywacji pracowników, ale i przynosi wymierne oszczędności finansowe.

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

Poznaj skuteczne rozwiązania Flotman