Blog

Flotowiec w spódnicy – jak kobiety zarządzają flotą?

7 marca 2019 | Flotman | Kategorie: Trendy w zarządzaniu flotą Co piąty menadżer floty to kobieta

Branża motoryzacyjna zwyczajowo jest utożsamiana z działalnością mężczyzn. W nieco mniejszym stopniu, zwykło się postrzegać udział kobiet na stanowiskach zarządczych czy managerskich. O ile liczne dane potwierdzają męską przewagę w tej dziedzinie, o tyle trendy coraz szybciej ulegają zmianie. Jak przedstawia się profil kobiet – managerów floty oraz czy ich styl zarządzania różni się od męskiego?

Kobiety w motoryzacji – garść statystyk

Zatrudnienie kobiet w motoryzacji przez wielu utożsamiane jest z niszowym i stosunkowo sporadycznym zjawiskiem. Tymczasem liczne badania dowodzą, że rzeczywistość przedstawia się zgoła odmiennie. Według danych Eurostatu z 2015 r., aż 35% ogółu pracowników zatrudnionych w branży stanowią właśnie kobiety. Wartość ta jest aż o 10 punktów procentowych wyższa niż średnia Unii Europejskiej. Co jednak istotne, trend zatrudnienia kobiet w motoryzacji od 2010 r. wykazuje nieustanną tendencję wzrostową. Najlepiej dowodzi tego fakt, iż w ciągu zaledwie trzech lat – od 2012 r. – liczba kobiet zatrudnionych w firmach transportowych wzrosła aż o 5 punktów procentowych.

Co prawda, nie wszystkie z tych stanowisk mają ściśle roboczy charakter – rzeczywista liczba kobiet piastujących stanowiska opiekunów flot wynosi ok. 21%. Czy wzrastająca liczba kobiet w branży motoryzacyjnej pociąga za sobą odmienne podejście do zarządzania flotą pojazdów?

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

Kobiecy sposób zarządzania flotą

Twierdzenia o odmiennej naturze i usposobieniu obu płci słyszał chyba każdy. Bez wątpienie należy przyznać, iż znajdują one swoje odzwierciedlenie także w sferze zawodowej, szczególnie w tak newralgicznej dziedzinie, jaką jest zarządzanie. Jak wynika z badań firmy Deloitte z 2012 r., sposób oddziaływania kobiet i mężczyzn na środowisko biznesowe zasadniczo się od siebie różni. O ile mężczyźni na stanowiskach zarządczych bądź managerskich w większości przypadków cechują się  racjonalnością i podejściem zadaniowym, o tyle kobiety główny nacisk kładą na rozwijanie tzw. kompetencji miękkich. Dlatego tak istotne miejsce w ich pracy zajmuje zarządzanie oparte na relacjach, odwołujące się do współpracy i zaangażowania pracowników.

Managerki w większym stopniu są także skłonne do analizowania danych sytuacji z różnych perspektyw oraz rozważania alternatywnych wariantów postępowania. Taki styl zarządzania, w warunkach niezwykle zmiennego i dynamicznego środowiska funkcjonowania współczesnych firm transportowych, stanowi bez wątpienia pożądaną umiejętność. Jakimi jeszcze cechami – niezależnie od płci – powinien wyróżniać się opiekun floty?

Polityka flotowa - plik do pobrania

Czy nowoczesny manager floty jest kobietą?

Obserwowane w ostatnich dekadach zmiany w globalnej gospodarce oraz pojawienie się nowych form organizacji pracy wymusiły jednak na przedsiębiorcach zrewidowanie klasycznego podejścia do roli fleet managera. W efekcie od osoby zatrudnionej na tym stanowisku wymaga się obecnie rozwinięcia nowego rodzaju kompetencji. Do najbardziej cenionych należą bez wątpienia:

  • empatia,
  • umiejętność współpracy i komunikowania się w zróżnicowanym zespole,
  • zdolności negocjacyjne,
  • elastyczność i otwartość na zmiany.

Jak nietrudno dostrzec, są to cechy, którymi najczęściej wyróżniają się kobiety. Rola tychże kompetencji w zarządzaniu flotą pojazdów i jej personelem nabiera szczególnego znaczenia. Ich przyswojenie ułatwia bowiem managerowi odpowiednie zmotywowanie pracowników oraz skuteczne wdrożenie w firmie mechanizmów eco-drivingu oraz grywalizacji. To z kolei przekłada się nie tylko na jakość pracy kierowców, ale także wymierne wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Najczęstsze wybory kobiet odpowiedzialnych za floty pojazdów

Oprócz coraz odważniejszego sięgania po stanowiska managerów flot, kobiety częściej zyskują także decyzyjny głos w sprawie zakupu pojazdów. Jakimi względami kierują się fleet managerki, kompletując skład flot samochodowych? Z badania firmy Alphabet Polska wynika, że stawiają one przede wszystkim na pragmatyzm. Przejawia się on głównie w najczęstszym wyborze małych aut typu hatchback, umożliwiających sprawne poruszanie się po mieście oraz parkowanie na zatłoczonych parkingach.

Równie istotną dla pań kwestią jest stopień bezpieczeństwa oraz niezawodność samochodu. Na kolejnych miejscach plasują się także odpowiednio takie kwestie, jak wielkość pojazdu, jego wygląd zewnętrzny i bogate wyposażenie oraz marka bądź prestiż. Rozważając zakup pojazdu, kobiety zawodowo związane z flotami przywiązują również uwagę do jego funkcjonalności. Dynamiczny silnik, przestronne wnętrze, ale również nawigacja oraz czujniki parkowania – to najczęściej poszukiwane przez kobiety elementy wyposażenia aut firmowych.

Pobierz darmowy dostęp do >> konta DEMO aplikacji Flotman >>

Kobiece stereotypy w branży moto?

Przez większość osób branża motoryzacyjna postrzegana jest wciąż jako środowisko tradycyjnie zdominowane przez mężczyzn. Mimo iż ciężko podważać statystyki, tendencje obserwowane na przestrzeni ostatnich latach pokazują niezaprzeczalnie, że trend ten ulega zmianie, a kobiety coraz chętniej sięgają po stanowiska fleet managerów. Wzrastający profesjonalizm pań, a także pożądane na rynku kompetencje, pozwalają przypuszczać, że dysproporcja między przedstawicielami obu płci w tej dziedzinie będzie sukcesywnie malała.