Blog

Czym jest system e-TOLL i co warto o nim wiedzieć?

10 września 2021 | Flotman | Kategorie: e-TOLL Zastosowania systemów GPS Czym jest system e-TOLL i co warto o nim wiedzieć?

Od 24 czerwca 2021 roku obowiązuje w Polsce nowy system poboru opłat za przejazd po płatnych odcinkach dróg krajowych i autostrad. Od 1 października będzie obowiązkowy dla wszystkich autobusów i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Czym dokładnie jest e-TOLL i na jakiej zasadzie działa?

 E-TOLL Polska: nowy system poboru opłat drogowych bez formalności

E-TOLL to nowoczesne narzędzie opracowane i udostępnione przez GDDKiA, oparte o pozycjonowanie satelitarne i bezprzewodową transmisję danych. Ma ono zastąpić aktualnie obowiązujący system viaTOLL działający w technologii radiowej, który zostanie całkowicie wyłączony 30 września bieżącego roku. Obowiązek rejestracji dotyczy wszystkich pojazdów ciężarowych i autobusów powyżej 3,5 tony, z wyjątkiem ciągników rolniczych.

W porównaniu do ViaTOLL nowy, w pełni scyfryzowany system nie będzie wymagał wizyt w urzędach i podpisywania umów. Wszelkie formalności załatwimy za pośrednictwem dedykowanej platformy Ministerstwa Finansów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy będą zwolnieni z obowiązku zatrzymywania się na bramkach i poboru opłat na autostradzie. Co jeszcze warto wiedzieć o rozwiązaniu jakim jest e-TOLL? W jaki sposób przejść na nowe zasady rozliczeń za przejazdy po płatnych drogach?

Jak zacząć korzystanie z systemu e-TOLL Polska?

Aby dołączyć do e-TOLL, wystarczy wejść na stronę rządową: https://etoll.gov.pl/ciezarowe/, założyć konto przez Internetowe Konto Klienta (IKK), a następnie wybrać sposób przekazywania danych do systemu i określić sposób płatności za przejazd. Użytkownicy pojazdów rejestrujących się do e-TOLL Polska mają do wyboru trzy metody przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu:

  • za pomocą dedykowanej aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym,
  • przez urządzenie pokładowe wykorzystującego technologię pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych (urządzenie OBU),
  • za pomocą zewnętrznego systemu lokalizacyjnego (ZSL).

Aplikację mobilną pod nazwą e-TOLL PL można pobrać ze sklepu Google Play i AppStore. Warto jednak wspomnieć, że wymaga ona każdorazowego uruchomienia, gdy tylko znajdziemy się na płatnym odcinku drogi, co może stanowić spore utrudnienie podczas poruszania się pojazdem. Poza tym założenie konta w aplikacji wiąże się z koniecznością uiszczenia jednorazowej opłaty aktywacyjnej w wysokości 120 zł. W przypadku zarządzania kilkunastoma pojazdami musimy więc liczyć się z koniecznością zapłacenia wielokrotności tej sumy.

Zakup urządzenia OBU, czyli jednostki pokładowej to, w przypadku jednego pojazdu, koszt około kilkuset do tysiąca złotych. O ile w przypadku floty liczącej kilka samochodów nie jest to duży wydatek, o tyle sprawa komplikuje się, gdy na co dzień zarządzamy znacznie bardziej rozbudowaną flotą. Jaka jest alternatywa? Najbardziej opłacalnym rozwiązaniem w takim przypadku będzie zewnętrzny system lokalizacyjny (ZSL), który można zintegrować z usługą e-TOLL. W ten sposób jako fleet manager będziesz miał wgląd w historię opłat i przejechanych tras bez konieczności inwestowania w dodatkowy sprzęt czy uruchamiania kilku aplikacji na raz.

E-TOLL: sprawniejsze zarządzanie flota pojazdów

Zgromadzone w systemie dane zostaną automatycznie przekazane do Ministerstwa Finansów, które naliczy opłaty zgodnie z długością przejechanych odcinków płatnych dróg. Dzięki temu przestaną obowiązywać karty paliwowe, stanowiące zmorę dla wielu managerów flot samochodowych. Kolejną istotną zmianę, jaką przynosi wprowadzenie systemu e-TOLL, stanowią ulgi podatkowe. Koszty poniesione w związku z zakupem urządzeń pokładowych OBU/ZSL będzie można od przyszłego roku odliczyć od podatku. Maksymalna wysokość ulgi to 500 zł na każdy pojazd.