Blog

Bezpłatne mapy a licencjonowane do systemu monitoringu GPS

15 września 2017 | Flotman | Kategorie: Zastosowania systemów GPS Mapy GPS na urządzenia mobilne

Mapy oprócz wizualnego aspektu dostarczają nam danych do raportów. Z tego powodu ich dokładność będzie miała kluczowe znaczenie w późniejszym użytkowaniu systemu GPS. Dostawcy map, którzy dbają o dostęp do rzetelnych danych i nanoszą aktualne zmiany, udostępniają swoje mapy po opłaceniu licencji.

Bezpłatne mapy a licencjonowane

W przypadku systemów lokalizacji GPS licencja na mapy liczona jest za każdy pojazd. Jest to kolejna opłata, o której musimy pamiętać, jeżeli będziemy tworzyć system na własną rękę. W przypadku rozwiązań open-source, domyślnie zawsze są stosowane darmowe mapy. Niekoniecznie są one przystosowane do rozwiązań klasy biznes.

Bezpłatne mapy

Jedyna mapa warta uwagi, która może być używana bezpłatnie do tego rodzaju aplikacji to OpenStreetMap. Jako taka ma jednak ograniczenia jakościowe oraz limity pobrań danych adresowych na podstawie pozycji. Nie ma także informacji o natężeniu ruchu zarówno na mapie jak i przy obliczaniu czasu dojazdu. Nie wykorzystuje się jej praktycznie w ogóle w biznesie. Mimo to jest świetną mapą do prostych zastosowań konsumenckich.

Baza wiedzy flotman

Reverse geocoding

Pierwszą i najważniejszą sprawą przy wyborze dostawcy map jest jej dokładność. Mowa tutaj głównie, o jakości danych pozyskiwanych poprzez tzw. reverse geocoding. Jest to funkcja mapy zwracająca dane adresowe wybranej lokalizacji na mapie. Służy ona do pobierania poprawnych adresów pobytów do wszelkich raportów. Na pierwszy rzut oka ciężko to ocenić. Można natomiast spróbować na początku popatrzyć na sam wygląd mapy OpenStreetMap i porównać z produktem licencjonowanym. Warto sprawdzać w mniejszych miasteczkach, wsiach czy miejscach mniej popularnych. Żeby to ułatwić przygotowaliśmy animowany GIF jak poniżej.

Mapy Google nie są darmowe do zastosowań w systemach monitorowania jakichkolwiek obiektów. Nie są także darmowe do aplikacji zamkniętych tzn. takich, do których wymagane jest logowanie. Minimalna licencja, jaką można kupić od tego dostawcy to ok. 1600 pojazdów.

Porównanie


Z powyższego porównania na pierwszy rzut widać niepełną numerację budynków, brak niektórych POI (stacja BP oraz stacja LPG), nieprawidłowo oznaczoną ulicę Modrzewiową oraz obraz zarysów budynków. W praktyce oznacza to, że z systemu nie dowiemy się, na jakiej stacji benzynowej ktoś tankował dopóki nie przyniesie nam faktury.

Nie będzie również dokładnej informacji na temat numeru budynku gdzie pojazd parkował. Czasami takie przybliżenie może wręcz wprowadzać w błąd, tak jak w przykładzie obok.

Sięgnij po darmową wiedzę! >> Zapisz się na newsletter Flotman, zyskaj dostęp do porad i artykułów z naszej bazy >>

Proszę zwrócić uwagę, że sprawdzany punkt w miejscowości Wierzbowiec zwraca tylko wynik z numerem drogi. Ten konkretny fragment ma kilkanaście km długości i można tylko zgadywać gdzie dana osoba się znajdowała. Raport oparty na takich danych mógłby wywoływać niepotrzebne emocje między kierowcą a jego przełożonym.

Jaki podkład mapowy wybrać?

Podsumowując, jeżeli jesteśmy świadomi różnicy pomiędzy podkładami mapowymi udostępnianymi za darmo a płatnymi mapami z przeznaczeniem dla biznesu to podejmiemy racjonalną decyzję. Powinna ona być oparta z jednej strony na naszych potrzebach, a z drugiej strony musi być też zbieżna z naszymi celami. Jeżeli chcemy sprawdzać na mapie gdzie jest mniej więcej pojazd to darmowa mapa w zupełności wystarczy. Chcąc natomiast oceniać pracę osób na podstawie raportów raczej rekomendowalibyśmy rozwiązania płatne.