Blog

Auta firmowe w abonamencie – całkowite koszty i zasady rozliczania

20 kwietnia 2019 | Flotman | Kategorie: Trendy w zarządzaniu flotą Auto firmowe w abonamencie – całkowite koszty i zasady rozliczania

Zdecydowana większość samochodów osobowych w Polsce nabywana jest przez klientów instytucjonalnych. Wśród pojazdów firmowych, coraz większą popularność zyskują natomiast te brane w abonament. Jak przedstawia się to rozwiązanie od strony finansowej oraz co wyróżnia auta firmowe w abonamencie od tradycyjnego leasingu?

Leasing dla firm i auta firmowe w abonamencie – alternatywa dla samochodu na własność?

Liczne szacunki dowodzą, iż już po pierwszym roku użytkowania auta jego wartość spada aż o 20% w porównaniu z ceną wyjściową. Fakt ten posiada daleko idące konsekwencje nie tylko dla trwałości pojazdu i jakości jego eksploatacji. W dużej mierze wpływa także na kwestie finansowe. Kwota uzyskana ze sprzedaży używanego samochodu nie jest w stanie pokryć kosztów, włożonych przez właściciela w zakup pojazdu i jego utrzymanie, nie mówiąc o jakimkolwiek zysku.

W związku z powyższym, coraz większą popularność oraz uznanie wśród firm, posiadających flotę,  zyskują alternatywne formy finansowania pojazdów. Spośród nich natomiast na prowadzenie wysuwają się bez wątpienia auta firmowe w abonamencie oraz usługa leasingu. Jak przedstawiają się powyższe rozwiązania pod kątem finansowym?

>> Sprawdź cennik aplikacji Flotman, zobacz pakiet dla siebie >>

Samochód w leasing – jakich kosztów należy się spodziewać?

Leasing samochodu osobowego jest obecnie jednym z częściej wybieranych sposobów finansowania pojazdów firmowych. Decydując się na to rozwiązanie, przedsiębiorcy zyskują czas oraz możliwość zebrania środków na zakup auta na preferencyjnych warunkach po zakończeniu umowy. Jednocześnie mogą również zrezygnować z tej opcji i oddać samochód po ustalonym okresie użytkowania. Równie korzystnie przedstawia się to rozwiązanie od strony finansowej. Z jakimi kosztami związany jest leasing dla firm?

Przede wszystkim należy zaliczyć do nich raty leasingowe, jako stałe, comiesięczne opłaty za użytkowanie pojazdu. To jednak nie wszystko. Do kosztów leasingu należy wliczyć również czynsz inicjalny, ubezpieczenia oraz opłaty manipulacyjne. Dodatkowo może się również zdarzyć, że firmy leasingowe zażądają wniesienia depozytu gwarancyjnego, pełniącego zabezpieczenie przed niewłaściwym korzystaniem z pojazdu. Jest to jednak opłata zwrotna i pokrywa się często z ostatnią ratą.

Możliwe odliczenia od podatku przy leasingu samochodu osobowego

Kwestią, która czyni leasing dla firm tak atrakcyjnym finansowo rozwiązaniem dla przedsiębiorców, jest sposób rozliczania tak finansowego pojazdu oraz prawo do odliczenia podatku. W tej formie finansowania firmy mają możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodu części odsetkowej dotyczącej rat leasingowych.

Podobnie sprawa wygląda z wydatkami ponoszonymi na eksploatację pojazdu. Niezależnie od tego, czy pojazd zaliczony jest do trwałego majątku firmy, czy używany jest przez nią na podstawie umowy leasingu, sytuacja wygląda analogicznie. O ile tylko wykorzystywany jest on do celów prowadzenia działalności gospodarczej, wydatki eksploatacyjne, takie jak zakup opon czy paliwa, stanowią koszt podatkowy i mogą być z tego tytułu w całości odpisane. Warto przy tym pamiętać, że obecnie raty leasingowe mogą być traktowane jako koszt uzyskania przychodu tylko do kwoty wysokości 150 tys. zł.

Auta firmowe w abonamencie – podstawowe zasady i koszty

Coraz częściej wybieraną alternatywą dla klasycznego leasingu jest auto na abonament. Podstawową cechą różnicującą tę formę finansowania pojazdów spośród tradycyjnych metod jest fakt, iż nabywca nie musi w tym przypadku płacić całkowitej ceny danego samochodu. W zamian pokrywa jedynie koszty wynikające z jego użytkowania. Innymi słowy, miesięczne raty są niższe niż w przypadku leasingu i odpowiadają jedynie tej części wartości samochodu, którą samochód traci w trakcie jego użytkowania.

Co więcej, w cykliczną ratę auta firmowego w abonamenciewliczone są już opłaty związane z takimi aspektami, jak ubezpieczenia OC, AC i NNW, pakiet serwisowy, przeglądy oraz ogumienie. Fakt, iż w tej formie finansowania przedsiębiorca nie płaci za pojazd, a jedynie za jego użytkowanie, pociąga za sobą jeszcze jedną, ważną konsekwencję. Otóż po zakończeniu okresu umowy nie ma konieczności wykupu użytkowanego samochodu. Można bez problemów wymienić go na inny, nowszy model.

Auta firmowe w abonamencie: kwestie podatkowe

Podobnie jak dla pojazdów w leasingu, tak i w przypadku posiadania auta firmowego w abonamencienic nie stoi na przeszkodzie, aby wydatki związane z eksploatacja pojazdu wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Oznacza to, że obciążenia finansowe związane chociażby z zakupem czy montażem opon, a także innych części pojazdu, przedsiębiorca może odliczyć od podatku naliczonego.

Baza wiedzy flotman

O ile jednak sam przywilej ujmowania wydatków eksploatacyjnych w kosztach jest niezmiennie obowiązujący, o tyle zmiany, które weszły życie początkiem roku wprowadziły w tej kwestii pewne ograniczenia. Obecnie przedsiębiorca odliczy 100% podatku VAT jedynie w sytuacji użytkowania pojazdu wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. To natomiast należy wykazać poprzez zgłoszenie go do urzędu skarbowego, sporządzenie regulaminu samochodu oraz prowadzenie ewidencji dla celów VAT. W przeciwnym wypadku, wartość odliczenia ograniczona została do 50%.

Liczba właścicieli samochodów zdaje się w najbliższej przyszłości spadać, wzrastać jednak będzie liczebność ich użytkowników. Taki nieuchronny wniosek nasuwa się z obserwacji aktualnych trendów w zakresie podejścia do własności i finansowania pojazdów firmowych. Która z przedstawionych powyżej opcji – samochód w leasing czy auto w abonamencie – jest korzystniejsza pod względem finansowym? Otóż wszystko uzależnione jest od indywidualnych preferencji przedsiębiorców i ich strategii użytkowania samochodów służbowych.

Sięgnij po darmową wiedzę! >> Zapisz się na newsletter Flotman, zyskaj dostęp do porad i artykułów z naszej bazy >>